In de strijd om de beste business cases van 2009 heeft ook XebiaLabs een inzending gedaan. Met het project 'KLM Java EE deployments' dingen zij mee naar de prestigieuze Computable-prijs. Het project en aangekoppelde business case gaan over het bouwen van een nieuwe oplossing te voor het automatisch uitvoeren van J2EE applicatie deployments, met minimale inzet van deployers.
De afdeling WebSystems van KLM voert gemiddeld 35 projecten tegelijkertijd uit, wat resulteert in zo'n tweehonderd Java EE deployments (installaties plus bijbehorende configuraties) per week. Uit intern onderzoek bleek dat in de overdracht van applicaties van ontwikkelaar naar deployer in 70 procent van de gevallen iets fout ging. Dit leidde tot inefficiëntie en verlies in kwaliteit in de opgeleverde applicaties, met als gevolg een grote behoefte aan extra mankracht om de deployments in goede banen te houden. Beide teams gebruikten destijds een intern 'automated software development'-omgeving met beperkte functionaliteit.
Apart commercieel product
KLM heeft XebiaLabs gevraagd een nieuwe oplossing te bouwen voor het automatisch uitvoeren van J2EE applicatie deployments, met minimale inzet van deployers', zegt Reint Jan Holterman van XebiaLabs. 'Het XebiaLabs-team bestond uit vier developers in Nederland en vijf developers in India. Aan de KLM-kant waren er vijf man betrokken. De ontwikkelde oplossing is naderhand door XebiaLabs als apart product commercieel in de markt gezet.'
Door gezamenlijk (ontwikkelaars en deployers) te kijken naar de knelpunten in het installatie- en configuratieproces konden gericht oplossingen worden bedacht op het vlak van foutgevoeligheid en overdrachtsmomenten. Deze oplossingen zijn vervolgens vertaald naar een nieuw softwareproduct waarmee automatisch deployments afgehandeld konden worden. Waar in het verleden veel fouten voorkwamen is het release management process nu grotendeels geautomatiseerd en daardoor veel minder foutgevoelig. De doorlooptijd van applicatie deployments is zeer sterk verminderd. Uit eigen analyse van KLM blijkt dat er direct tussen de 25 en 150 manuren per project bespaard wordt. Holterman: 'Zowel interne medewerkers als outsourcingpartners ervaren een enorme tijdswinst. IT operations draagt nu actief bij aan snelle en strategische veranderprocessen en kan de business beter ondersteunen bij het uitbrengen van nieuwe versies van KLM's software applicaties.'
Meer behoefte
XebiaLabs heeft samen met KLM een standaard deployment lifecycle management-oplossing ontwikkeld dat wereldwijd uniek is en nog niet bestond. Deployit, zoals deze oplossing is genoemd, ondersteunt it operations en de development afdelingen om sneller en goedkoper te werken en onnodige fouten tijdens de deployments te voorkomen. Deployit automatiseert en stroomlijnt de Java deployments op middlewareomgevingen als IBM WebSphere, Oracle WebLogic en JBoss AS. Deployit stelt ontwikkelaars en system administrators in staat hun code met een paar muisklikken te deployen. Volgens Holterman blijkt uit reacties in de markt dat ook bij andere bedrijven binnen en buiten Nederland een grote behoefte bestaat aan een dergelijke oplossing.
'Een van de doelstellingen voor KLM was dat hoog geschoolde medewerkers van hun complexe, foutgevoelige en zich steeds weer herhalende deployment werkzaamheden verlost zouden worden door het deploymentproces verregaand te automatiseren', aldus Holterman. 'Gebruikers zijn gedurende het ontwikkelprocess continu betrokken geweest zodat de adoptiegraad bij oplevering van Deployit erg hoog was.'
Irritators
De business case is gemanaged vanuit de projectorganisatie die verantwoordelijk was voor het laten landen van de vele web-based projecten van KLM. Vanaf het begin is hier de afnemende partij (de eigen en de externe onwikkelpartijen) bij betrokken geweest, zodat een optimale aansluiting tussen hun ontwikkelomgeving en de geautomatiseerde deployment tooling gerealiseerd kon worden. Holterman: 'Belangrijk leerpunt is dat soms kleine 'irritators' in de relatie met je (interne) klant een uitstekende inspiratiebron voor innovatie zijn, omdat er vaak grotere procesfouten achter schuil gaan. Met Deployit van XebiaLabs is KLM veel beter in staat iedere week ruim tweehonderd Java deployments binnen de bestaande SOA-architectuur op een efficiënte, voorspelbare en betrouwbare manier uit te voeren.'
Beste business case van 2009
Ook meedoen aan deze competitie? Zorg dan dat je ook je business case uitwerkt en indient bij de redactie van Computable. Een vakkundige jury buigt zich over voorgedragen cases en kiest de uiteindelijke winnaar. Uiteraard zijn business cases van afgeronde projecten welkom, maar ook de business cases van nog lopende of nog te starten projecten zijn welkom. Zolang de business case of het project maar linkt aan het jaar 2009.
Het aanmelden van business cases kan tot en met 20 januari 2010. In april 2010 worden de beste business cases van 2009 bekendgemaakt, mede in de jaargids Computable Business Cases 2010.
Zeer interessant en waardevol, maar hoezo uniek ? http://www.sun.com/service/dynamicinfrastructure/ ende http://www-03.ibm.com/systems/dynamicinfrastructure/ ende http://h18013.www1.hp.com/products/solutions/insightdynamics/overview.html.
Dit soort zaken liggen aan het fundament van cloud en *aaS oplossingen.
Tof om een Nederlandse speler te zien toch!