Hoe vaak heb ik nu al over cloud computing geschreven? Ik kan het zelf niet meer bijhouden. Jaar na jaar al wordt voorspeld dat we onze servers en toepassingen niet meer in ons eigen rekencentrum hoeven te zetten, maar dat we die ‘ergens in een wolk’ van computers gaan plaatsen.
Ik ben niet de enige die over cloud computing schrijft. Wereldwijd geeft Google 33 miljoen hits voor deze kreet, in Nederland alleen al meer dan 100.000. Maar vrijwel niemand zoekt op het web naar cloud computing, blijkt uit een onderzoekje dat ik heb laten doen. Het is dan ook spotgoedkoop om te bieden op de advertenties die Google naast deze zoekresultaten laat zien. Hosting is een veel populairder zoekvraag, daar wordt voor een klik meer dan 10 euro betaald, voor dedicated hosting zelfs veel meer.
Je zou kunnen denken dat de doorsnee it-er blijkbaar conservatief is, en zijn spulletjes veel liever op zijn eigen ijzer heeft staan dan ze in een cloud te zetten. Ik betwijfel dat.
De pagina's die Google vindt voor cloud computing zijn meestal verhalen van trendwatchers, consultants en columnisten. Kortom, ik zou ze zelf geschreven kunnen hebben… De pagina's die over dedicated hosting gaan zijn meestal afkomstig van leveranciers van die producten. Als potentiële klanten zoeken naar oplossingen zoeken ze blijkbaar niet naar clouds. Maar men gebruikt ze wel. Dat blijkt uit de enorme groei die clouds van Amazon, Google en Microsoft doormaken.
Cloud computing is blijkbaar een containerbegrip, en containerbegrippen verkopen niet. De supermarkt adverteert toch ook niet met 'voedsel te koop!', maar met 'voordeelpak Goudse kaas!'. Het punt is dat cloud computing een brede en diverse waaier aan diensten omvat. Rijp en groen. Dat loopt uiteen van het al jaren bestaande ‘e-mail in de cloud', tot fundamenteel nieuwe applicatieomgevingen zoals Google's App Engine en Microsoft's Azure.
Kortom, de les is weer: leer de taal van de klant spreken, want die is niet op zoek naar containerbegrippen. De it-industrie heeft dus als uitdaging om uit te vinden waar ze wel naar zoeken.
Gelukkig, het is dus echt niets. Ik was even bang dat ik de aansluiting definitief verloren had. Zoveel artikelen over de cloud en elke keer als je er achter probeert te kijken… Niets.
Ik ben het met Hans eens.
Ik dacht aan het begin van deze hype dat het ging om een soort super-grid, dat zo abstract zou zijn dat alles er transparant in geplaatst, en uitgebreid kon worden.
Ik weet maar al te goed dat dat S.F. is. Een soort Borg Collectief. Wel het lijkt er niet eens op. Het is gewoon wat we al jaren doen, maar dan weer eens opgepoetst met een nieuwe kreet. Heel irritant. Als zichzelf invullende voorspelling ontstaan er dan dingen als MS Azure, die achteraf de Cloud vorm proberen te geven. En dan zegt men: zie je wel! Dit is wat we bedoelen. Maar diezelfde ‘achteraf’ toont vaak aan de we een kronkel van een oplossing hebben gekregen voor een probleem dat er eerst niet eens was.
Bouw eerst maar eens een AI in de vorm van een wereldwijd neuraal netwerk. Een associatieve intelligentie. Pas dan hebben we een echte transparante, zichzelf aanpassende Cloud, die voorziet
in constant aangediende behoeften.
Voorlopig… hou toch op, stay on the ground.
Sterk stukkie. Het is geen hype, maar een containerbegrip! 100% eens
Helemaal mee eens! Wellicht is het zinvoller dat leveranciers zoals Google, Oracle, MS, IBM etc.. container begrippen zoals ‘Cloud Services’ en ‘SaaS’ (inclusief de tientallen andere “…as a Service” varianten gedefineerd door Gartner) nog beter uitleggen aan de klant vanuit een ASP perspectief. Door juist de verschillen/ overeenkomsten, (extra)voordelen/ nadelen van Cloud Services te benoemen met het ASP model als (inmiddels begrijpelijke) referentie, wordt het wellicht duidelijker voor een klant wat voor een ‘overwegingen’ er aan ten grondslag liggen om ‘Cloud Services’ vanuit een strategisch, economisch en sociaal perspectief op echte waarde te kunnen evalueren.
Als marketeer pak ik de handschoen op.
Ja, ‘cloud’ is een containerbegrip. Ja, organisaties, waaronder mijn werkgever, gebruiken het begrip in velerlei context, ook in de omgeving van de klant.
Is dat verkeerd?
Weet ik niet. Het kan interesse triggeren, het kan vragen oproepen, het kan ook desinteresse oproepen.
Maar inderdaad, hoe meer je denkt, spreekt en ademt in de taal van de klant, hoe meer aansluiting je vindt.
Binnen de ICT wordt sowieso erg veel in product termen en technologie gesproken, nauwelijks in waarde voor de klant.
Niet alleen bij cloud.
En overigens ook niet alleen binnen de ICT.
Eigenlijk overal wel en over alle onderwerpen.
Wanneer ik een auto koop, weet de verkoper mij ook mateloos te vervelen met de bovenliggende dubbele nokkenas en efficient dynamics.
Bij de groenteboer weet deze mij ook te vertellen, hoe fantastisch zijn product is, zonder mij te hebben gevraagd, of ik ueberhaupt voor aardbeien langskom.
Hebben wij allemaal misschien een probleem met het vinden van de juiste toonzetting en inhoud in onze communicatie naar de ander?
Nog even een reactie op de vorige post vanwege persoonlijke interesse in dit onderwerp. De omgekeerde parallel met de autoverkoper toegepast op Cloud Services is in mijn ogen als volgt: Je ben minder snel geneigd om een auto van merk X te kopen, indien de verwachtingen die je had bij het vorige model van merk X niet zijn uitgekomen cq zijn waargemaakt. Vanwege een imago probleem met het Application Service Provider (ASP) model, mede veroorzaakt door o.a. de Internet bubbel en niet waargemaakte kostenreductie voor de klanten omdat een deel van de ASP klanten toch hun gehoste applicaties wilde gaan aanpassen (schaalvoordeel in een one-to-many model weg), is het ‘opnieuw’ verkopen van een ASP dienst onder dezelfde naam ‘ASP’ natuurlijk een uitdaging. Daarom hebben marketeers besloten om het ASP model opnieuw leven in te blazen door namen te introduceren zoals Cloud Services, Software as a Service (SaaS), Cloud Computing etc… In mijn ogen moet v.w.b. SaaS wel onderscheidt gemaakt worden tussen de groep ‘pure play’ SaaS leveranciers van het eerste uur waaronder Salesforce (CRM) en Google (bijv. collaboration) en de groep ’traditionele’ software bouwers waaronder IBM en Microsoft. De eerste groep heeft hun software van de grond af opgebouwd op basis van een multi-tenant architectuur (dank zij o.a. SOA) op een gevirtualiseerde, en hiermee bijna oneindig schaalbare infrastructuur. De door ASP niet waargemaakt schaalvoordelen in het verleden, zouden door hun nu wel gerealiseerd moeten kunnen worden, mits het voordeel dan ook wel leidt tot een prijsvoordeel aan de klantzijde. Waar de meer traditionele software bouwers hun software architectuur en licentie modellen al geruime tijd aan het transformeren zijn van een niet-multitenant architectuur en perpetual-licensing model naar een multi-tenant architectuur en subscription-based licentie model, maken ze feitelijk dankbaar gebruik van het vliegwiel effect veroorzaakt door de pure play leveranciers die ASP een nieuw leven in hebben geblazen m.b.v. nieuwe technologie (multi-tenant, virtualisatie), waar o.a. de container begrippen SaaS, Cloud Services en Cloud Computing uit voortgekomen zijn. Kortom, de begrippen Cloud Services..SaaS…Cloud Computing etc.. zouden wellicht beter aan de klant uitgelegd kunnen worden vanuit een ASP perspectief. In mijn ogen krijgt de klant hiermee zo beter zicht op relevante overwegingen. Overwegingen die uiteindelijk ten grondslag liggen aan visie vorming t.a.v. de besproken container begrippen.
@Nike
Een autoverkoper verveelt niet als hij vol enthousiasme over zijn product vertelt. Dat geeft tenminste aan dat hij/zij feeling en passie heeft voor wat ‘ie verkoopt. Als jij je mateloos verveelt dan geeft dat aan dat je eigenlijk helemaal in het product geinteresseerd bent. Dan zeg je gewoon dat je dat al weet (of niet in jouw geval) maar dat je in andere zaken geinteresseerd bent.
Als de groenteboer over de heerlijk aardbeien vertelt weet ik in ieder geval dat ik met een ECHTE groenteboer te maken heb en niet met een omhooggevallen marketeer die elk product aan iedereen probeert aan te smeren. Bovendien beveelt een ECHTE groenteboer geen aardbeien aan in januari!
Zij (= marketing) heeft vooral een probleem met het feit dat ze denken de wijsheid in pacht te hebben en de consument als een debiel te behandelen met alleen maar holle frasen als “nu nog beter” “nieuw” “verbeterde versie”.
Bovendien is marketing gebaat bij het ‘dom’ houden van de klant. Want stel je voor dat de klant ECHT door heeft dat er knollen voor citroenen verkocht worden, dat kan natuurlijk niet, dat is slecht voor de kwartaalbonus! 😉
Dat hele cloud gebeuren is oude wijn in nieuwe zakken. En we tuinen er wederom in!
Weleens verhelderend om It begrippen in gewoon nederlands uit te drukken.Cloud computing, veroorzaakt dan zoveel als het efficient toepassen van computer verwerkings hulpbronnen. Toepassingen, inclusief systeem verwerkingshulpbronnen, worden gedeeld door meerdere gebruikers.Randvoorwaarde is dat toegang tot en de integriteit van de data van gebruikers, is gegarandeerd.Vanzelfsprekend, zegt dan een ieder.Het gaat altijd om de data, tenminste voorzover het niet technische besturingssystemen betreft.Resource sharing, is geen nieuw begrip en inmiddels gemeengoed in de It.
Een container begrip voor exclusief gebruik en gegarandeerde integriteit van data, met toepassing van shared computing resources? Niets mis mee, lijkt mij.
Leuke woordspeling containerbegrip…
Servers worden per duizenden tegelijk in containers gestopt en verworden tot verwarmings-elementen. althans qua calorie berekening, want een 44 voet aangepaste container (geen zee container hoor) vol met 2500 verwarmings-elementen blijven leven bij de gratie van een gezonde mix van N2 en o2 , en dat het liefst bij een redelijk constante temperatuur van ongeveer 30-45gr. lekker douchen als je in zo’n bakkie je werk moet doen. afgezien van het geluid wat er geproduceerd wordt. en gelukkig worden er dusdanig contracten afgesloten dat de container alleen opgemaakt wordt voor humane interventie (minder risico op storing!!)als de nominale prestatie waarde van de totale container onder 97,4% is aangekomen….huh d.w.z. dat er 15 verwarmingselementen (lees servers) mogen uitvallen voordat er ook maar één mensenhand aan te pas gaat komen. Wie riep er ook weer dat hardware een commodity is geworden?
ahum back on topic, conservatief zijn we Ja, we vertrouwen het niet. Is ook moeilijk als je het zelf niet in de hand hebt, vertrouwen op die ander, ook al heet ie Amazon, Google of Microsoft.
En zeker als je elke maand voor moet betalen voor iets wat je niet kunt beinvloeden. Daar zit hem een beetje de crux lijkt me, maar wie ben ik!
Ik zelf geloof er heilig in , heb alleen nog niet voldoende code gereed om een nieuwe killerapp voor de toekomst de lucht in te gooien. En dat zonder al die rompslomp van -servertje hier servertje daar- ie-ie-esje, esque-elletje, dnsje erop en hij is klaar.
Want geloof het of niet voor een paar tientjes per maand kun je al starten, kom daar maar eens mee aan als je iets fatsoenlijks op het internet wil zetten zonder alle verplichtingen die erbij komen kijken, voorlopig alleh, toch maar even testen dat cloudspul, dat is me dat geld dan toch wel weer waard. Je weet immers maar nooit wanneer het je van pas gaat komen…en als je het eenmaal hebt, en jouw code draait daar, en je hebt er geen omkijken meer naar behalve dan betalen…Tja who am I?