Het management van Vivendo heeft besloten om surseance van betaling aan te vragen. De recent verslechterde liquiditeitspositie vormt daar de aanleiding voor.
Het bedrijf meldt in een persbericht: ‘Het team van Vivendo zal zich volledig blijven focussen op het afronden van alle lopende projecten en het leveren van support aan de operationele webwinkels. Er wordt contact gezocht met serieuze kandidaten om de activiteiten over te dragen. Continuïteit voor klanten en werknemers staat daarbij voorop.
Vivendo is zeer snel gegroeid het afgelopen jaar na de succesvolle introductie op de Webwinkel Vakdagen in januari 2009. Het team is de uitdaging aangegaan om complexe Magento webshops met veel maatwerk te bouwen. Tegelijk had Vivendo de ambitie om een aantal uitgebreide extensies te ontwikkelen voor de Nederlandse markt, waaronder de koppelingen Magento-Buckaroo en Magento-Exact. De software ontwikkeling werd deels uitbesteed aan subcontracters welke niet geheel volgens afspraak leverden of een lange inwerktijd nodig hadden.
Enkele maanden geleden zijn concurrenten blogs over Vivendo gestart. Op deze blogs werd een negatief beeld over Vivendo geschetst. Klanten die een positief tegengeluid lieten horen werd de mond gesnoerd. Met name door deze negatieve beeldvorming verminderde de omzet van Vivendo met meer dan 70%. Hierdoor verslechterde de liquiditeitspositie snel, versterkt door debiteuren met financiële problemen die niet in staat waren om de facturen aan Vivendo te voldoen. Deze slechte liquiditeitspositie heeft het management van Vivendo tot het besluit gebracht om de surseance van betaling aan te vragen.
"Met pijn in mijn hart versturen we dit persbericht", zegt Rob van Straten, directeur van Vivendo. "Het team van Vivendo heeft keihard gewerkt voor onze klanten en we hebben echt ons uiterste best gedaan om alle projecten op tijd af te krijgen. Ook de komende tijd zullen de Vivendo medewerkers hard blijven werken om de bestaande klanten professionele support te verlenen en de lopende projecten op te leveren. Het spijt ons oprecht dat we er niet in zijn geslaagd om onze belofte naar de markt waar te maken".’
Kijk zo maak je concurrenten kapot, een zeer slechte zaak. Ik zou eens een onderzoek starten naar de gang van zaken in dit geval. Vivendo zal nu misschien niet meer te redden zijn, maar als dit soort technieken vaker worden toegepast kon dat op den duur wel eens knap vervelend gaat worden.
Uit eindelijk zijn de opdrachtgevers op de lange duur slechter af, concurrentie dwingt betere prijzen af. Geen concurrentie, te hoge prijzen..
@ Alex
Consumentenprogramma’s als Radar en Kassa nagelen ook grote partijen aan de schandpaal, zonder dat daarvoor partijen naar de afgrond geduwd worden. Dat is in het geval van Vivendo ook gebeurt, en m.i. terecht. De kwaliteit van software en projecten liet behoorlijk te wensen over, en dan is het logisch dat je daar uiteindelijk voor afgestraft wordt.
Maar het feitelijke probleem zit gewoon bij het management van Vivendo zelf.