Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt de laatste jaren vooral gedacht aan het milieu. Het terugdringen van de CO2-uitstoot is hier het belangrijkste uitgangspunt. Steeds meer bedrijven leggen de focus op groen en starten groene initiatieven. Hiermee kan een bedrijf eenvoudig aantonen ook actief te zijn op het gebied van MVO. Echter, naast het duurzaamheidsoogpunt, bestaat MVO uit zo veel meer.
Inspanningen voor de maatschappij moeten strategisch, blijvend en substantieel gaan en dat gaat verder dan het milieu. Hierbij moet je denken aan governance, ethiek, klanttevredenheid, ontwikkeling medewerkers, corporate donaties en vrijwilligerswerk. De factor 'mens' is van doorslaggevend belang in deze. Goed werkgeverschap versterkt naar mijn mening bovendien het concurrentievermogen. Het is daarom nodig om waarde te hechten aan het belonen van goede prestaties en medewerkers te helpen bij het realiseren van de juiste integratie tussen werk en privé. En verantwoording te nemen voor verantwoord leiderschap.
Uiteindelijk wordt iedereen er wijzer van; het bedrijf, de werknemer en het milieu. Een absolute win-win-win-situatie.