In Arnhem zijn vmbo-meisjes gestart met het oriëntatietraject Vmbo-mbo-brug dat meisjes wil interesseren voor een carrière in de techniek of ict. De vmbo-leerlingen maken in twaalf dagdelen intensief kennis met de technische mbo-opleidingen op ROC Rijn IJssel, het bedrijfsleven en vrouwelijk rolmodellen die werkzaam zijn in de technische of ict-sector. Ook start het traject dit schooljaar voor het eerst in de regio's Drenthe, Brabant, Friesland en Amsterdam.
In 2006 startte VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek met het oriëntatietraject. 'De afgelopen jaren is ons streven geweest om elk schooljaar in vier nieuwe regio's met het traject starten', vertelt Carolien de Neeve, projectcoördinator van de Vmbo-mbo-brug . 'Wij bieden ROC's en vmbo-scholen twee jaar ondersteuning bij het traject, bijvoorbeeld bij de planning en het vinden van mbo-opgeleide vakvrouwen die als rolmodel fungeren. Daarna moeten de scholen het zelf oppakken. In de regio's die in 2006 en 2007 van start zijn gegaan, loopt het traject nu zelfstandig.'
Ouders
Meisjes die het oriëntatietraject volgen, maken in twaalf weken kennis met verschillende technische opleidingen, waaronder de ict-opleiding van het regionale ROC. Daarnaast gaan de deelnemers op excursie naar verschillende bedrijven en voeren gesprekken met vrouwen die werkzaam zijn in de techniek en ict. De Neeve: 'Wij willen dat zij hierdoor een reëler beeld krijgen bij techniek en ict. Vaak denken meisjes dat ict'ers de hele dag achter een computer zitten. Uit de afsluitende evaluatie blijkt dat zij er dankzij het oriëntatietraject achter zijn gekomen dat ook ict'ers met mensen werken.'
Juist daarom is het volgens De Neeve erg belangrijk dat de vmbo-leerlingen bij zowel de opleidingen als de bedrijven opdrachten uitvoeren die daar werkelijk voorkomen. Bovendien worden de ouders bij het traject betrokken. De Neeve: 'Ouders hebben een grote invloed op het keuzeproces van hun kinderen en ook ouders blijken vaak een verouderd beeld te hebben over opleidingen in de techniek en ict.
Uiteindelijk kiezen twee tot drie van de vijftien deelneemsters voor een technische of ict-opleiding. Het gaat ons er om dat zij de keuze in ieder geval serieus overwegen. Het beeld over techniek en ict verandert beetje bij beetje, mede door dit traject. Het is een kwestie van een lange adem.'