De samenwerking tussen het Linux Professional Institute (LPI) Nederland en kenniscentrum Ecabo is volgens LPI-voorzitter Emiel Brok de eerste stap in het verwerven van een serieuze positie voor open source binnen het reguliere onderwijs. Het volgende doel van het LPI is om ook binnen het hbo- en universitaire ict-onderwijs voet aan de grond te krijgen.
'Ik vind dat onderwijs merkonafhankelijk moet zijn. Als een bedrijf een starter binnenhaalt, kan het niet zo zijn dat hij slechts kennis heeft over bepaalde merken', zegt Brok.
De bedoeling van de samenwerking tussen Ecabo en het LPI is dat ict-leerlingen tijdens hun opleiding naast het gewone mbo-diploma ook een of meer LPI-certificaten halen. Hoewel het LPI certificeringen aanbiedt die opleiden tot Linux-beheerder gaat het Brok niet alleen om Linux. 'Open source moet een belangrijke peiler in het onderwijs worden. Dan moet je verder kijken dan alleen naar het besturingssysteem. Er moet ook aandacht zijn voor opensourceapplicaties. Ik vind het van belang dat leerlingen kennis ontwikkelen over wat open source en open standaarden zijn. Die kennis ontbreekt nu.'
Aansluiting
Brok gelooft dat mbo-starters zonder kennis van open source systemen en applicaties wel eens buiten de boot zouden kunnen vallen. 'Met name in overheidsland is veel beweging richting open source en open standaarden. Wanneer studenten puur merkgericht worden opgeleid, missen zij na hun afstuderen de aansluiting met het werkveld.' Hij ziet de op stapel staande overeenkomst met kenniscentrum Ecabo dan ook als een belangrijke stap. 'De precieze inhoud van de overeenkomst staat nog niet vast, maar voor ons is het belangrijk dat alle ROC's lid worden van het LPI.' Daarmee worden zij Approved Academic Partners en krijgen zij invloed op de koers van het Linux-instituut.
Een volgende stap voor het LPI is het zoeken naar aansluiting bij hbo- en universitaire instellingen. Bovendien wil het meer bekendheid krijgen onder HRM-managers. Brok: 'Wanneer de certificering bekender wordt, krijgt deze ook meer waarde voor zowel studenten als het bedrijfsleven.'
De Nederlandse tak van het LPI is in november 2009 officieel opgericht door aanbieders van Linux-trainignen, dienstverleners en onderwijsinstellingen. Het instituut startte tien jaar geleden in Canada om 'de professionele inzet van Linux, open source en vrije software te ondersteunen'.
Emiel Brok heeft gelijk, de HRM-managers zijn vaak de zwakke schakel bij de selectie. Ze kijken bij ICT-ers hoofdzakelijk naar de closed source certificaten die zij kennen (zonder te weten waar het over gaat) en te weinig naar aanwezige vaardigheden (waarvan ze niet weten waarom die wenselijk of noodzakelijk zijn). En van open source certificaten hebben ze al helemaal nog nooit gehoord.
Ik ben van mening dat onderwijs vooral dient aan te sluiten bij het bedrijfsleven. Het is omgekeerd redeneren, wanneer je open source aan het onderwijs wil opdringen terwijl het bedrijfsleven het niet ondersteunt.
Ik zie het als een zwaktebod, aangezien ‘ze’ (open source) blijkbaar te weinig/te langzaam marktaandeel verwerveb in het bedrijfsleven.
@AZ: Enig idee wat het marktaandeel is van Linux op servers? Steve Ballmer heeft in 2008 aangegeven dat 60% van de webservers draait op Linux en “slechts” 40% op Windows. Hoe wil je hier dan het tegendeel gaan beweren? Zelfs Microsoft spreekt jou tegen!
Er is vraag naar opleidingen en dus zal het onderwijs hier op moeten inspringen.
AZ Reageert idd wel als de bedoelde HRM managers dat zal vast niet zo bedoeld zijn.
De nood voor UNIX en Linux beheerders is al geruime tijd schreeuwend, elke keer als ik gevraagd word om alsjeblieft te komen, geef ik aan dat ze (het bedrijf in kwestie) zelf schuld zijn dat ze geen mensen kunnen vinden, ze hadden die vraag al bij de onderwijsinstellingen kunnen neerleggen (ik heb iid geen zin om systeembeheerder te spelen)
Emiel Brok heeft gelijk om niet vast te pinnen op brand X maar te zorgen dat kennis algemeen toepasbaar is.
Gefeliciteerd Ecabo en LPI
Eindelijk twee instanties die hebben begrepen dat “onderwijs” onafhankelijk moet zijn van WAT DAN OOK (dus ook vendor-lockins). Wie volgt er?
Stap 2:
Er gaan opleidingen komen die (jonge) mensen KENNIS leren leren BUITEN de getegelde paden in het onderwijs oerwoud. Mensen ONAFHANKELIJK leren DENKEN en REDENEREN (ook met ict kennis). Daar heb je iets aan, daar kom je echt verder mee.
Tot slot:
Als je (jonge) mensen wilt leren LEREN, dan moet er ook de mogelijkheid zijn om dat te kunnen nietwaar?.
“De ware guru, meester (of leer-raar) is slechts een ondergeschikte DIENAAR aan de KENNISBEHOEFTE van zijn of haar studenten.”
(de rest is pure mind-control)
John Taylor Gatto: The underground history of education
http://www.johntaylorgatto.com/underground/index.htm