Succes in ondernemerschap is vooral van één hoofdrolspeler afhankelijk: de tevreden klant. Deze zin las ik laatst in een management boek van Robert J. Blom. Deze bewering klopt niet.
Als mijn vrouw een tevreden klant zou zijn geweest, had ze nooit zo veel kleren in de kast gehad. Ze koopt vooral omdat ze ontevreden is over haar huidige garderobe. In de ict is het niet anders waarom zijn we massaal over gestapt op Windows Vista? Precies XP en 95 waren we niet tevreden over. Waarom selecteren bedrijven om de paar jaar een nieuw bedrijfsinformatiesysteem? Precies ze zijn niet tevreden. En toen werd het crisis en kwamen we er achter dat we eigenlijk best wel tevreden waren met onze producten. En stopten we ineens met het aanschaffen van producten.
Het is dus zaak klanten ontevreden te krijgen want dan gaan ze kopen. Hoe je dat doet? Volg een cursus bij de Nederlandse Spoorwegen en je weet het. Maar er is nog een andere manier. Je kunt klanten ook ontevreden krijgen door de indruk te wekken dat ze achter lopen. Of dat ze iets missen waarvan ze niet wisten dat het bestond. Door met nieuwe snufjes aan te komen en dan bijvoorbeeld te zeggen: dit is de supertelefoon!
Nexus One
Google komt nu met haar eigen smartphone, de Nexus One. Zelf heb ik nog zo'n grote zwarte mobiele telefoon. Ik weet het typenummer niet eens maar er staat op de zijkant met grote letters: Miele er is geen betere. Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn telefoon omdat je er gewoon heel erg goed mee kunt bellen. En toch probeert Google mij te verleiden. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken want ik ben niet van de gadgetgeneratie. Ik ben van de patatgeneratie en de patatgeneratie wil alleen nuttige producten waar ze weinig voor hoeven te doen.
Dus hou nou eens op met al die nieuwe mobieltjes waar je weet ik wel niet hoeveel megagigi veel mee kunt doen. Ik hoef geen 5 megapixel camera met led-flits op mijn telefoon. Ik wil gewoon bellen. En patat natuurlijk.
Jacob, in marketingtermen heb je de early adopters en jij zit bij de late majority. Met deze insteek liepen we nog in berevellen en waren onze wielen vierkant.
Soms willen mensen bovenin de boom een prestigeproject omdat iets op papier mooier, sneller, beter en vooral ‘meer’ kan. Of daar vraag naar is… IT is niet zoals veel economische activiteit gebonden aan een juiste werking van de markt van vraag&aanbod. Soms helaas, soms gelukkig.