Succes in ondernemerschap is vooral van één hoofdrolspeler afhankelijk: de tevreden klant. Deze zin las ik laatst in een management boek van Robert J. Blom. Deze bewering klopt niet.
Als mijn vrouw een tevreden klant zou zijn geweest, had ze nooit zo veel kleren in de kast gehad. Ze koopt vooral omdat ze ontevreden is over haar huidige garderobe. In de ict is het niet anders waarom zijn we massaal over gestapt op Windows Vista? Precies XP en 95 waren we niet tevreden over. Waarom selecteren bedrijven om de paar jaar een nieuw bedrijfsinformatiesysteem? Precies ze zijn niet tevreden. En toen werd het crisis en kwamen we er achter dat we eigenlijk best wel tevreden waren met onze producten. En stopten we ineens met het aanschaffen van producten.
Het is dus zaak klanten ontevreden te krijgen want dan gaan ze kopen. Hoe je dat doet? Volg een cursus bij de Nederlandse Spoorwegen en je weet het. Maar er is nog een andere manier. Je kunt klanten ook ontevreden krijgen door de indruk te wekken dat ze achter lopen. Of dat ze iets missen waarvan ze niet wisten dat het bestond. Door met nieuwe snufjes aan te komen en dan bijvoorbeeld te zeggen: dit is de supertelefoon!
Nexus One
Google komt nu met haar eigen smartphone, de Nexus One. Zelf heb ik nog zo'n grote zwarte mobiele telefoon. Ik weet het typenummer niet eens maar er staat op de zijkant met grote letters: Miele er is geen betere. Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn telefoon omdat je er gewoon heel erg goed mee kunt bellen. En toch probeert Google mij te verleiden. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken want ik ben niet van de gadgetgeneratie. Ik ben van de patatgeneratie en de patatgeneratie wil alleen nuttige producten waar ze weinig voor hoeven te doen.
Dus hou nou eens op met al die nieuwe mobieltjes waar je weet ik wel niet hoeveel megagigi veel mee kunt doen. Ik hoef geen 5 megapixel camera met led-flits op mijn telefoon. Ik wil gewoon bellen. En patat natuurlijk.
“Ik hoef geen 5 megapixel camera met led-flits op mijn telefoon. Ik wil gewoon bellen.”
Bellen!? Kun je er dan ook mee bellen. 🙂
Leen voor de grap eens twee weken van iemand een Iphone en ik weet zeker dat je je woorden terugtrekt.
Overigens een vreemd stukje voor iemand die in de ICT werkt.
@Erik:
Waarom ‘moet’ iedereen die in de IT werkt een iPhone handig vinden?
Ik werk ook in de IT en hoef ‘m niet.
We zouden met z’n allen weer eens wat met beide benen op de grond moeten gaan staan en geen vapourware meer creeren. Maar zaken bouwen waar we echt wat aan hebben, in plaats van ons tijd te verdoen met spielerijen met gadgets…
Vapour ware is in the eye of the beholder.
Een iphone biedt wel natuurlijk wel degelijk functionaliteit ‘waar we wat aan hebben’.
Het was (en is) de grootste gangmaker voor een breder software aanbod op je telefoon, zodat die nu sneller gaat veranderen in een echt portable computer platform; een echte “Personal Computer”.
Veel mensen (niet alleen binnen de IT) kunnen daar iets mee.
Hamer en beitel(om tekst in steen te beitelen)
rooksignalen en toen kwam Bell.
Dit noemen ze evolutie.
“Waarom zijn we massaal overgestapt op Windows Vista”
Hoezo massaal overgestapt? Ik dacht dat we juist niet massaal zijn overgestapt op Vista, omdat we tevreden waren over WinXP.
Nu moeten we wel overstappen op Win7, maar dat is niet zo erg omdat de performance die van XP redelijk benadert.
Jacob Speolstra,
ik ben betere columns gewend. Dit is een misbaksel, met alle respect.
“De supertelefoon” vs “De tevreden klant”, de boodschap is duidelijk en terecht.
We stappen helemaal niet over omdat we ontevreden zijn, maar omdat het gras bij de buren groener lijkt.
De meeste mensen willen alleen maar bellen, de rest zal ze een zorg zij.
By the way, Snelheid Vista SP2 = Win7 < XP < Win2K < Win95 Ook hier hetzelfde? Wat wil je met je software? Alleen WP 5.1 (Lees Word) op kunnen starten. Wat nu tevreden klant.
“Ik hoef geen 5 megapixel camera met led-flits”
Heel verstandig, want daar heb je inderdaad helemaal niets aan.
Er zijn veel betere phone camera’s met een goede sensorchip, 12MP en Xenon flitser. Die moet je hebben voor een schoon kiekje onderweg.
“By the way, Snelheid Vista SP2 = Win7 < XP < Win2K < Win95" Btw, aantal 'onverklaarbare crashes': Win 7 < Win XP < Vista < Win2K < Win98 < Win95 < WinME