Je kunt lang zoeken naar wat het nieuwe werken voor jou kan betekenen. Veel organisaties zoeken antwoorden voor het nieuwe werken bij andere organisaties. Ze gaan op bezoek bij hippe kantoren die het nieuwe werken hebben geïmplementeerd en gaan vervolgens dit zo goed mogelijk kopiëren. 'Wow, dat wil ik ook…'
Natuurlijk is het niet slecht om je organisatie eerst te vergelijken om tot ‘nieuwe' inzichten te komen. Ja, daarvoor moet je juist even buiten de muren van je eigen organisatie komen. Toch adviseer ik juist om vooral met je eigen kennis en kunde inclusief externe kennis creatief te zijn en te komen tot oplossingen op de echte problemen. Durf de echte problemen op te lossen door creatief te zijn en te durven vragen. Stilstand is vooruitgang.
De medewerkertevredenheid verbetert in feite niet door het plaatsen van hippe meubels, een nieuw kantoor of nieuwe technologie. Een tijdelijke piek zal je zeker zien, maar op lange termijn heeft het nagenoeg geen effect. Tenzij dat echt het doel is. In de meeste gevallen betwijfel ik of nieuwe technologie, een nieuw gebouw of nieuwe meubels het echte doel is. Het gaat erom de problemen binnen de organisatie echt aan te pakken. Niets is zo moeilijk als het veranderen of vernieuwen van je organisatie.
Mensen zijn snel geneigd om technologie en producten in te zetten om hun gedrag te vernieuwen. Waarom kopen mensen fitnessapparatuur om fitter te worden? Of waarom kopen ze eerste de nieuwste hardloopschoenen om weer goed te sporten?
Hetgeen ik wil uitleggen is dat het nieuwe werken vaak gezien wordt als een gadget. Alsof je een nieuwe auto koopt. In het begin ben je super enthousiast over je nieuwe wagen, maar na drie weken erger je je weer net zo hard dat je in de file staat. Het nieuwe werken is het durven loslaten en het durven om nieuwe manieren te vinden om je toegevoegde waarde naar boven te laten komen. Let op, hier is veel doorzettingsvermogen voor nodig! Gewoon doen…!
Dit artikel is eerder verschenen op www.stevenkop.com en op Vernieuwing in Werk
Gedragsverandering kan het resultaat zijn als je de context verandert (nieuw gebouw, meubels, technologie, baas, organogram), maar duurzame gedragsverandering vindt plaats op bewustzijnsniveau: bewustzijn x context = gedrag.
Organisaties die zichzelf serieus nemen onderzoeken ook of de mensen (waaruit de organisatie bestaat) aansluiting vinden bij de nieuw in te zetten weg, passen stappen/middelen etc. desgewenst aan en werken zo aan duurzame resultaten door intrinsieke motivatie aan te boren. En gaan het gewoon doen!