De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta) legt KPN een boete op van ruim een half miljoen euro. De telecomleverancier zou selectief extra kortingen op internationaal bellen aan zakelijke klanten hebben verstrekt. KPN is het niet eens met het besluit van de telecomwaakhond en gaat bezwaar aantekenen.
Opta heeft het telecombedrijf verboden om selectief kortingen aan te bieden aan zakelijke klanten, omdat KPN een ‘aanzienlijke machtspositie heeft op de telecommarkt'. ‘Met de kortingsactie Actiekorting Internationaal heeft KPN de concurrentie ernstig belemmerd', schrijft Opta. ‘Daarnaast heeft KPN ook de meldingsplicht en de transparantieverplichting overtreden.'
De kortingsregeling Actiekorting Internationaal zou het telecombedrijf hebben aangeboden in combinatie met de kortingsregeling WorldLine XL en Belzakelijk (Company).
Verschil in inzicht
Het telecombedrijf zegt zich bewust te zijn van de regels voor telecomdiensten. ‘Voor andere diensten is KPN vrij om naar eigen inzicht commerciële aanbiedingen te doen', zegt KPN. Volgens het telecombedrijf ontstaat er verwarring, en dus verschil van inzicht, als een klant diensten afneemt waarvoor de Opta-regels gelden en diensten afneemt waarvoor deze regels niet gelden.
KPN kreeg al in 2008 een boete voor het selectief verstrekken van kortingen aan potentiële zakelijke klanten. Met de kortingen verleidde de telecomreus tussen 2006 en 2008 bedrijven om over te stappen. Volgens Opta handelde KPN daarmee in strijd met de wet. De hoogte van de boete bedroeg 1,5 miljoen euro.