Bij de keuze voor nieuwe ict-beheersoftware moeten organisaties zich niet laten verleiden tot het bereiken van perfectie. Ze kunnen zich beter richten op wat voor hen in de eerste fase het belangrijkst is en waar ze over een paar jaar willen staan. Dat zegt IT management architect Arvid Elstrodt van HP, naar aanleiding van een rapport van Forrester. Daarin wordt geconcludeerd dat ict-beheersoftware vaak weggegooid geld is.
Tientallen experts die deelnemen in het Computable-panel Beheer, beamen het onderzoek. Ook zij merken dat dergelijke software vaak verkeerd of onvolledig wordt toegepast en geven tips om organisaties te helpen bij de keuze van beheersoftware.
Elstrodt is een van de beheerexperts en vindt dat ict-beheersoftware bepaalde bedrijfsdoelstellingen dient te ondersteunen. 'Werk dus altijd vanuit die doelstellingen: bepaal wat voor jouw organisatie in deze fase het belangrijkst is en kijk daarnaast waar je over een paar jaar naartoe wil. Ga vervolgens aan de hand van dit groeipad een invulling zoeken.'
Perfectie
Laat je niet verleiden tot het willen bereiken van perfectie, adviseert hij. 'Richt je op dat wat de meeste resultaten oplevert met de minste kosten/inspanning. Kies daarbij voor software die zo open mogelijk is qua integratiemogelijkheden en ondersteuning biedt aan open frameworks zoals ITIL(v3).'
Moeten organisaties kiezen voor een algemeen beheerproduct of juist voor nichesoftware? Elstrodt: 'Meer generieke software biedt als voordeel dat je niet bij iedere wisseling in je te beheren omgeving moet zoeken naar een andere tool. Het kan wel als nadeel hebben dat in sommige gevallen de 'diepte' niet zo groot is als gewenst.'
Organisatorische verandering
Tot slot wijst de IT management architect erop dat de implementatie van beheertooling voor 20 procent een technische aangelegenheid is, maar voor de overige 80 procent een organisatorische verandering betreft.
Lees ook de tien tips voor het kiezen van het juiste ict-beheerpakket
Hoewel dit hele stuk een open deur is die de redactie van computable met genoegen voor ons nogmaals open trapt. Is het wel zeer waar wat men hier beweert.
ICT-er zijn geneigd het oplossen van hun probleem voor 100% uit tooling te wllen halen.
De inplementatie van Tooling tezamen met proces(her) inrichting en een cultuur (gedrag)verandering zal leiden tot een geleidelijke verbetering.
Helaas een snelle greep naar perfectie is een utopie, mensen moeten anders gaan werken,en die verandering kost veel inspanning! De adem van het besluitvormend management blijkt meer dan zelden niet lang genoeg om die inspanning te blijven steunen.
Bij een dergelijke verandering is het van belang je te richten op de snel te behalen voordelen en daarna door te gaan met de verandering door een continue verbetecyclus in te richten.
Beheersoftware, is net zoals SOA, registries en dergelijke *strategische* initiatieven en daar loopt het vaak spaak omdat de dagelijkse werkelijkheid een aaneenschakeling is van tactische korte-termijn projecten. Zelfs grootschalige implementaties zoals ERP, CRM, PLM zijn vaak organisationeel gedeeltelijk geisoleerd vanwege de beperkingen van hun functionele zwaartepunt.