Waar 2009 een jaar was waarin de Nederlandse consument ietwat terughoudender was in aanschaf en gebruik van mobiele telefonie, lijkt 2010 een jaar te worden waarin hij zijn geld weer makkelijker uitgeeft op de mobiele telefoniemarkt.
TNS Global Telecoms Insights laat zien dat 45% van de Nederlanders van plan is de komende zes maanden een mobiele telefoon aan te schaffen, tegenover 18% een jaar geleden. Touchscreen-telefoons lijken daarbij het meest geliefd: 27% van de consumenten is van plan er een aan te schaffen als volgende telefoon. De populariteit van mobiele telefoons met qwertytoetsenbord neemt ook toe; 14% van de consumenten wil er een aanschaffen als volgende toestel. TNS NIPO nam het Nederlandse deel van het onderzoek voor haar rekening.
‘Het toegenomen consumentenvertrouwen en het grote aantal nieuwe smartphones hebben geleid tot de juiste condities voor een perfect storm in 2010, en de branche is klaar om zijn slag te slaan. De aankoopintentie is nog nooit zo groot geweest en afgelopen jaar enorm toegenomen. Dit biedt de branche de gelegenheid de verkoop van mobiele telefoons te doen stijgen en tegelijkertijd met content- en dataplannen te zorgen voor stijgende inkomsten’, aldus Martin Warmelink, directeur Technology & Media bij TNS NIPO.
Een ander mobiel apparaat dat het naar verwachting in 2010 goed zal doen, is het netbook. Ondanks het feit dat het penetratieniveau hiervan op dit moment relatief laag is, zegt 17% van de Nederlandse consumenten er de komende zes maanden waarschijnlijk een te zullen aanschaffen. Dit in vergelijking met 12% voor de grotere notebooks en slechts 4% voor desktop computers.
Caspar Hautvast, Research Executive Technology bij TNS NIPO: ‘De verwachting is dat de verkoop van netbooks het komende jaar een vlucht zal nemen. De grote computerfabrikanten hebben deze behoefte bij consumenten al bespeurd en komen met innovaties op dit gebied. Zo kondigde onder andere Microsoft al aan met een multimedia tablet pc te komen en de geruchten dat Apple binnenkort haar versie van de tablet pc presenteert worden steeds sterker. Gebruikers vinden het netbook qua functionaliteiten complementair aan de nieuwe generatie telefoons. Waar de belangrijkste functionaliteiten voor telefoons vooral muziek, navigatie en agenda zijn, wordt het netbook vooral gebruikt voor e-mail, het bewerken van documenten, internetten, downloaden en eBooks lezen. Het netbook wordt ook vooral gezien als ‘reismaatje’ en minder als primaire pc.’
Hoewel de trend wijst op een ommekeer in de sector, zijn er ook nieuwe aspecten die de groeipotentie kunnen beperken. Het onderzoek toont aan dat consumenten te maken hebben met een overvloed aan nieuwe toestellen en het moeilijk vinden onderscheid te maken tussen de verschillende toestellen. Tevens geeft 24% van de Nederlandse consumenten aan dat problemen met gebruiksgemak hen ervan weerhouden enkele van de aangeboden nieuwe mobiele diensten te gebruiken.
Warmelink: ‘Er is inderdaad een groep die niet mee kan of wil in de ratrace van nieuwe mobiele producten. Tel daarbij op dat Nederlanders wereldwijd tot de achterhoede horen wanneer het gaat om het gebruiken van nieuwe mobiele producten. Waar in Azië mobiele gadgets gelden als statussymbool, lijkt de Hollandse no nonsense instelling het massale gebruik ervan tegen te houden. Het onderzoek toont aan dat er wel degelijk groeipotentie is voor nieuwe apparaten, maar dat de overvloed ervan juist een drempel vormt. Er liggen dus grote uitdagingen voor de markt om consument te overtuigen. Duidelijke, ondubbelzinnige prijsmodellen kunnen ervoor zorgen dat de achterstand van Nederland niet verder op loopt, en de verwachte groei in 2010 werkelijkheid gaat worden.’