In de strijd om de beste business cases van 2009 hebben ook Kas Bank en SIG een inzending gedaan. Met het project 'Van legacy naar software door TÜViT gecertificeerd' dingen zij mee naar de prestigieuze Computable-prijs. Het project en aangekoppelde business case gaan over het vernieuwen van de verouderde ict-systemen, omdat deze een risico vormden bij de introductie van nieuwe diensten. Daarnaast waren de aanwezige applicaties kostbaar in onderhoud.
Kas Bank is een Europese specialist in wholesale security diensten, die voor de uitdaging stond om zijn ict-systemen te vernieuwen. De bank, die actief is in negentig markten, heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam en kantoren in Londen en Wiesbaden. Het bedrijf richt zich met name op institutionele investeerders, banken en brokers.
Drie uitgangspunten
Maarten Gras, manager solutions, legt uit hoe Kas Bank de systemen heeft vernieuwd. 'Kas Bank stond voor de vraag 'Hoe kunnen we op de meest effectieve manier moderne, toekomstvaste, technologieën introduceren?'. Daarbij hadden we drie uitgangspunten. Ten eerste moesten de nieuwe systemen gebaseerd zijn op Microsoft.NET-technologie voor zowel front- als back-end. Ten tweede moesten de medewerkers en hun kennis behouden blijven en de nieuw te bouwen systemen moesten gemakkelijk te onderhouden zijn. Bovendien wilden we zelf de controle en de verantwoordelijkheid hebben voor de ontwikkeling, dus veranderden we onze methoden van werken van 'trust me' naar 'show me'. Om de onderhoudbaarheid van de nieuwe software voor de lange termijn te waarborgen, besloten we met de Software Improvement Group (SIG) samen te gaan werken.'
SIG heeft gedurende de omslag van legacy naar moderne (Microsoft-) technologie de kwaliteit van de ontwikkelde software bewaakt. Kwaliteit wordt in dat geval gedefinieerd als onderhoudbaarheid van software. Softwareteams kregen gedurende de ontwikkelperiode (twee jaar) de beschikking over een (online) kwaliteitdashboard en het management ontving een kwartaalrapportage waarbij bevindingen op technisch gebied vertaald worden naar bedrijfsrisico's.
Vernieuwende aanpak
Denieuwe technologie werd met behulp van bestaande medewerkers geïntroduceerd, waarbij een externe en onafhankelijke partij een bewakende en coachende rol heeft', aldus Eddy Boorsma van SIG. 'Dit is een vernieuwende aanpak omdat meestal de weg van de minste weerstand wordt gekozen (outsourcing). 'Een deel van de bestaande medewerkers werd behouden en verder gemotiveerd. Kas Bank investeerde in het herscholen van de eigen medewerkers in een nieuwe toekomstvaste technologie. Risico's dat 'business knowledge' in de organisatie zou verdwijnen, werd hiermee sterk verminderd. Uiteindelijk hebben we aantoonbare kostenverlaging, risicovermindering en toenemende motivatie onder personeel gerealiseerd door te sturen op (technische) kwaliteitsverbetering.'
Beste business case van 2009
Ook meedoen aan deze competitie? Zorg dan dat je ook je business case uitwerkt en indient bij de redactie van Computable. Een vakkundige jury buigt zich over voorgedragen cases en kiest de uiteindelijke winnaar. Uiteraard zijn business cases van afgeronde projecten welkom, maar ook de business cases van nog lopende of nog te starten projecten zijn welkom. Zolang de business case of het project maar linkt aan het jaar 2009.
Het aanmelden van business cases kan tot en met 20 januari 2010. In april 2010 worden de beste business cases van 2009 bekendgemaakt, mede in de jaargids Computable Business Cases 2010.
En toch draait alles nog wel op die legacy systemen…rara hoe kan dat..
Blijkt dat de technologie van zgn legacy systemen, heel goed omgaat met interactieve transacties en dynamische content.Verbindingen leggen met vb (j2ee) applicatie servers zou erg overzichtelijk blijken.Dit volgens een willekeurige leverancier van mainframe systemen.
Komt dan de “wat kost de IT” , vraag weer ter tafel.
Arbitrair antwoord, hoogte van de kosten is afhankelijk van de berekeningswijze.
Binnen een bedrijfstak, wordt o.a. de benadering gehanteerd, It bestedingen, uit te drukken in een percentage van de omzet en/of de vaste kosten.
Deze bestedingen uitdrukken in de kosten per transactie lijkt mij ook valide.
Toegegeven, de business finance professionals dienen een onderverdeling te maken tussen eenmalige bestedingen, constante kosten en variabele kosten.
It managers zouden de aantallen transacties per jaar aangeven onderverdeeld in de interne informatie voorziening(v.b. het intranet) en externe opvragingen, toevoegingen van statische- en dynamisch informatie.
Ook batch verwerkingen zouden in transacties uitgedrukt moeten worden.
Een bewerkelijke benadering, arbitrair, wel zo rationeel, veronderstel ik.Circa 70% zou het hier niet mee eens zijn en het resterende deel, zou het laten narekenen, meestal het geval bij een afwijkend standpunt in een democratie.