2010 is inmiddels begonnen. Op welke trends moeten eigenaren van websites zich voorbereiden?
Websites worden semantisch(er)
Al jaren spreken we over het semantische web. Tot nu toe is dat veelal op academisch niveau geweest. Ik verwacht en hoop dat in 2010 semantische websites hun entree maken in mainstream-toepassingen. De opkomst van XHTML-RDFa zal zeker helpen de informatie, die op webpagina's wordt geboden, betekenisvoller te doen zijn en navigeerbaar voor machines. Door entiteiten op een website te voorzien van de juiste 'tags' wordt betekenis toegevoegd, een brokstuk content wordt nu herkenbaar als persoonsnaam, als datum. De meeste web content management (WCM)-systemen ondersteunen deze functionaliteit probleemloos. Het wordt nu belangrijk dat opdrachtgevers bij opdrachtverstrekking ook aangeven dat ze hun websites semantisch(er) willen laten zijn.
Content targeting neemt toe
Content targeting is niet meer of minder dan het toevoegen van bepaalde kenmerken aan door redacteuren verzamelde of gecreëerde content. Doel van deze actie is om uit de omvangrijke collectie van content alleen de voor een specifieke websitebezoeker (of voor een groep bezoekers) relevante content te tonen. Door alleen die content aan te bieden, die past bij de kenmerken van de websitebezoeker, is de kans groter dat de bezoeker een antwoord op zijn vraag vindt, geboeid wordt, een bestelling doet. Met andere woorden neemt de conversieratio toe. Sommige WCM-systemen zijn uitstekend in staat om, volledig dynamisch, de koppeling tussen vraag en aanbod voor individuele websitebezoekers te serveren. De personen van de doelgroepen vormen de eerste as van de grafiek, de tweede as wordt gevormd door het medium waarop de informatie wordt aangeboden, waarbij web en mobiel de primaire vehikels van informatietransport zullen zijn. Content dient niet alleen te worden gericht op een doelgroep, maar ook moet worden aangegeven voor welke kanalen specifieke content geschikt is. Dat is, vanuit het perspectief van een WCM-systeem, geen technische zaak, maar vooral een ergonomische. Webredacties en marketeers zullen zich bewust moeten worden dat schrijven voor print, web of mobiel (laat staan Twitter) vraagt om specifieke kennis en keuzes.
Meer voor minder in kortere tijd
Goed nieuws voor opdrachtgevers: in 2010 zullen WCM-systemen opnieuw meer functionaliteit bieden, schaalbaarder worden en beter kunnen omgaan met herbruikbare functionaliteit. Webparts, portlets, smartlets, widgets, gadgets zijn herbruikbare elementen die een specifieke functie aan een website toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan een rss-reader, die relevante feeds van een nieuwssite afbeeldt op de homepage van het bedrijfsbrede intranet of de actuele beurs-, weer- of verkeersituatie. Dergelijke widgets of smartlets kunnen eenvoudig worden toegevoegd aan websites. Websiteontwikkelaars bouwen bibliotheken op van nuttige herbruikbare elementen, waarmee ze snel hun opdrachtgevers kunnen bedienen. Opdrachtgevers moeten bij het verstrekken van een opdracht nadrukkelijker dan voorheen aangeven dat ze herbruikbare functionaliteit verwachten in hun website.
Zijn dit nu de drie ultieme trends in het WCM-domein in 2010? Ja. Misschien. In ieder geval is duidelijk dat een aantal goede WCM-systemen klaarstaan om de hierboven beschreven trends, en nog vele anderen, te accomoderen. Het is aan opdrachtgevers om bij de selectie van een geschikt WCM-systeem en bij de selectie van de implementatiepartij te toetsen of niet alleen de wensen en criteria, die ze vandaag formuleren, kunnen worden gehonoreerd, maar ook die van volgende week, volgende maand en van volgend jaar. Dat vraagt visie en durf, twee karaktertrekken van succesvolle ondernemers en managers.