Rondom communicatie is altijd wel iets te doen. De ene keer betreft het een nieuw communicatiemiddel, de andere keer de boodschap zelf. Op dit moment is er sprake van nieuwe communicatiemiddelen; de nieuwe media genoemd. De huidige generatie softwaretesters is opgegroeid met testkennis, die vooral in boeken is vastgelegd. De nieuwe generatie softwaretesters heeft weinig tot niets met boeken. Om deze nieuwe generatie testkennis bij te brengen, kan het gebruik van de nieuwe media uitkomst bieden.
William Butler Yeats zei eens 'Think like a wise man but communicate the language of the people'. In deze uitspraak ligt een grote waarheid als het gaat om de manier waarop we communiceren. Als we de huidige generatie softwaretesters die net de arbeidsmarkt opkomt bekijken, zien we dat 'nieuwe' media voor hen geen vreemd begrip is. Kennis halen zij immers vanaf het internet. Het internet is hierbij een containerbegrip voor de reeds ingeburgerde internetfora, de vakinhoudelijke blogs, de demonstratiefilmpjes op Youtube en de kennisuitwisseling via sociale netwerken. De 'language of the new generation' is anders waarop we moeten inspelen.
De kennis die we nodig hebben voor het uitvoeren van kwalitatief goede testen halen we op dit moment vooral uit fysieke boeken. Dus nog niet eens e-books. Deze boeken bevatten dus de kennis van de ‘wise man'. Maar hoeveel testers hebben daadwerkelijk één of meer van deze boeken gelezen?
Een verandering van het communicatiemiddel is nodig om de nieuwe generatie aan softwaretesters te benaderen en ze de kennis bij te brengen. Ik heb bijvoorbeeld geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het gebruik van formele testontwerptechnieken, maar als ik tijdens cursussen vraag of ze deze technieken gebruiken, blijkt dat minder dan 25 procent gebruik maakt van de boeken die deze technieken beschrijven.
Het aansluiten bij de nieuwe media zorgt ervoor dat we bestaande kennis in een andere vorm op een nieuwe doelgroep kunnen overbrengen.
De nieuwe media worden op kleine schaal al ingezet, maar we zouden ze veel meer moeten benutten. Enkele voorbeelden:
– Online video voor bijvoorbeeld het uitleggen van testontwerptechnieken.
– Online coaching middels streaming video voor het bijwonen van een expert bij bijvoorbeeld strategiesessies.
– Korte interactieve blogs om bestaande kennis over te dragen en toe te spitsen op hedendaagse situaties.
– Kennisdeling via social networks (zijn er al veel internationale testcommunities op LinkedIn, maar hoeveel mensen gebruiken dit daadwerkelijk? Vooralsnog veel mensen uit India.)
Door deze nieuwe manier van kennisdeling zorgen we dat bestaande kennis behouden blijft, overgedragen wordt en toegepast wordt.
Het voorgaande beschrijft alles echter alleen nog maar vanuit het perspectief van de zender. Bedenk echter eens wat je met deze nieuwe media kan doen, zenden en ontvangen. Hierbij is het zenden mogelijk nog belangrijker. De kennis, inzichten, manier van werken en pragmatisme zijn zaken die we van elkaar kunnen leren. Het boek 'Me the Media' beschrijft op een kernachtige manier hoe de 'me' centraal komt te staan, te midden van al deze nieuwe technologieën. Dit ontvangen is een artikel apart.
Nu, aan het begin van 2010, stel ik mij enkele doelen wat betreft het overdragen van kennis. Eén daarvan is een groter publiek bereiken met mijn blog over testen. Daarnaast heb ik mij als doel gesteld een aantal video's te maken over het toepassen van testontwerptechnieken.
Het inzetten van nu al beschikbare nieuwe media is noodzakelijk om de nieuwe generatie softwaretesters te kunnen bereiken. Hiermee wordt bereikt dat bestaande testkennis behouden blijft, overgedragen en toegepast wordt.
Nieuwe media alleen gebruiken ter kennisoverdracht? Dat lijkt mij een gemiste kans. Waarom niet nieuwe media gebruiken ter ondersteuning van het testen zelf? Dus als onderdeel van je test- en ontwikkelproces.
Anko,
Die mening deel ik inderdaad volledig. Zelf maken we heel regelmatig gebruik van bijvoorbeeld Google Wave voor discussie, en reviewen van documentatie.
Door daar bijvoorbeeld je strategie in te plakken kan iedereen die je toevoegt mee praten en aanpassingen uitvoeren indien nodig.
Zo zou je tijdens presentaties van nieuwe producten of diensten Twitter kunnen gebruiken om de eerste reacties al verzamelen.
Heb je zelf nog tips en ervaringen? Waar zet jij dergelijke media voor in buiten je blog om? Ben benieuwd..