Een trend voor 2010 zal worden dat organisaties zich steeds meer gaan oriënteren op het terugdringen van de complexiteit in de bekende BI/DWH-keten. Dus even gemakkelijk van de bronnen naar staging, fysieke datawarehouses, datamarts en vervolgens naar de BI-frontroom voor de ontsluiting in rapporten, dashboards en portals. Door rationalisatie, standaardisatie, migratie, integratie en heroverwegingen van de gehele organisatie en governance van de BI/DWH-keten kunnen de meeste zaken aangepakt worden.
Dit zien we meer en meer bij de bronnen gebeuren. Veel bedrijven gaan na hoe meer, de met name uit historie onstaande applicaties, terug te dringen naar een meer robuuste omgeving. Uiteraard zullen we nog steeds veel specifieke applicaties en de daarbij behorende databases zien, maar hier wordt wel bewust over nagedacht. Reden is vaak wel de licentiekostenreductie, beheerskosten, operationele kosten en dergelijke, maar zeker ook de voordelen die het met zich meebrengt hoe de data verder in de BI/DWH-keten te integreren. Denk daarbij alleen al aan al de verschillende tools en ETL-processen die vaak nodig zijn om data in de BI/DWH-keten te krijgen.
Zo ook het aantal fysieke datawarehouses en datamarts. Vaak zie je in bedrijven dat er veel fysieke datawarehouses/datamarts zijn. Vaak gebaseerd op project- businessdoelstellingen om bepaalde zaken juist op die manier bij elkaar te brengen. Door de jaren heen zijn daardoor binnen bedrijven veel datawarehouses/datamarts ontstaan die veel overeenkomsten met elkaar hebben. Door een federatieve architectuur op te zetten, komen vaak die gegevens wel weer samen (high-level of niet) in een centraal of enterprises-achtige datawarehouse. Met andere woorden, er wordt te vaak doorgeborduurd op bestaande architecturen. Ook daar kan veel voordeel gehaald worden als er beter nagedacht wordt hoe het een en ander beter (of zelfs helemaal opnieuw) aan te pakken. Business cases moeten duidelijk maken of de investeringen opwegen ten opzichten van de concrete voordelen, zowel kwantitatief als kwalitatief.
Aan de frontroomzijde zien we meer en meer dat keuzes gemaakt worden voor partnerships met softwareleveranciers die een heel platform kunnen leveren voor alle afdekkingen die nodig zijn. Of dit nu gaat om reporting self service (reporting/analyse), financiële consolidatie, dashboarding, portals, security, GIS-toepassingen, etc. Rationalisatie en standaardisatie zijn vaak dan de key-woorden om daarin keuzes te maken. Voordelen van te veel verschillende licentie-fees, interfacing, kennis van de producten, security issues, etc. kunnen daardoor teruggedrongen worden. Ook dat zal middels cases wel eerst aangetoond moeten worden. Daarnaast vraagt de markt om steeds meer toegevoegde waarden, zoals meer realtime/operational BI. Software en hardware maken dit ook steeds meer mogelijk, maar zeker zal het terugdringen van de complexiteit van de gehele BI/DWH-keten daarbij bijdragen.
Naast bovenstaande drie belangrijke onderdelen in de BI/DWH-keten is er nog een heel belangrijk aspect en dat is de gehele organisatie er omheen. Bij veelal wat grotere organisaties is er een te grote versnippering van verschillende onderdelen die zich min of meer bezig houden met wat we maar informatievoorziening noemen. Echter vaak heel inefficiënt en gericht op het operationeel houden van die zaken die uit projecten moesten worden opgeleverd. Meer halen uit de investeringen wordt vaak nagelaten. BICC's, hernieuwde governance-modellen, of nog liever business intelligence governance (BIG), kunnen organisatie helpen zaken te heroverwegen en zaken anders te organiseren. Hoe vaak zie je niet hoe veel verschillende zaken er worden gebruikt in onder andere, testen, projectmanagement, templates voor vastlegging ontwerpen, checklists en zo zou ik wel een hele tijd kunnen doorgaan. Binnen de vier pijlers van een BICC, organisatie, infra- en architectuur, resources en tools en processen en methodieken, kan vaak binnen een organisatie snel gescoord worden om daarin veranderingen aan te brengen. Outtasking en bestshoring zijn vaak middelen die organisaties kunnen helpen te blijven focussen op de belangrijke zaken in de BI/DWH-keten. Je ziet steeds meer organisaties die daarvoor kiezen. Ja, veelal kostengedreven maar kan zeker ook helpen in de reductie van de BI/DWH-ketencomplexiteit.
Complexiteitsreductie in de BI/DWH-keten moet weloverwogen worden om zodoende optimalisaties te bewerkstelligen.
Zonder in te gaan op je hele post wilde ik ff reageren op je ‘partnerships met softwareleveranciers die een heel platform kunnen leveren voor alle afdekkingen die nodig zijn’.
Ik beschouw dit als een vorm van complexiteits reductie die bij de onwetende manager/inkoper inderdaad leeft en waar ‘wij’ denk ik zwaar tegenin moeten gaan. Welk platform is dan zo vreselijk geintegreerd? Ik zie alleen maar enorme software conglomeraten die alles kopen wat los en vast zit. En nu hebben ze de BI industrie ook ontdekt. Kopen is nog niet integreren.
Dus op papier lijkt het erg netjes; 1 leverancier, maar in realiteit heb je flinke uitdaging in termen van security, interfaces, infra, opleidingen, etc..
Complexiteits reductie moet je zoeken in middleware, interfacing, data architectuur en infra, maar ook in ontwikkeling en beheer. Hoe meer we daar op een standaardwijze kunnen opereren, des te irrelevanter is de BI tooling. Sterker nog; Achterkant standardiseren en industrialiseren en voorkant differentieren – dat is een zeer beproefde en succesvolle formule.
Samenvattend; laten we vooral een grotere diversiviteit aan front-end tools propageren! Er is veelbelovende, innovatie en schrikbarend goedkope software bechikbaar, voorbeelden zijn Lyza of tableausoftware.
Beste Roland,
Ik heb je stuk 3 keer gelezen en ik vind het lastig je stelling te begrijpen. Het kan ook natuurlijk ook zijn dat ik de probleemstelling niet herken en het daarom niet begrijp.
Stel jij nu dat het reduceren van complexiteit niet een nieuwe stap is in de richting van adaptieve informatie services door gebruik te maken van de nieuwste technologische middelen om bedrijven te laten exceleren in de nieuwe combinatie economie, maar eigenlijk het opruimen is van de nalatenschappen van vele BI consultants die de afgelopen jaren bestaande middelen en methodieken grootschallig op een verkeerde wijze hebben ingezet en toegepast?
Emiel