Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft twee contracten met ict-dienstverlener Fujitsu Services verlengd. Het gaat om een overeenkomst voor helpdeskondersteuning van alle werkplekken van Air France-KLM wereldwijd en een verlenging van een beheercontract voor de kantoorautomatisering van de Nederlandse vestigingen van KLM. De contracten hebben een waarde van ongeveer vier miljoen euro en een looptijd van drie jaar. Eind 2009 zijn de handtekeningen onder de overeenkomsten gezet.
Het helpdeskcontract omvat ondersteuning voor ruim negentigduizend gebruikers en zestigduizend desktops wereldwijd en wordt geleverd in het Frans, Nederlands en Engels. Het andere contract omvat het beheer van ongeveer zevenduizend werkplekken, honderddertig servers en vijf local area Netwerken.
In 2003 kreeg Fujitsu een groot deel van het beheer over de kantoorautomatisering van de kantoorautomatisering van de Nederlandse KLM-vestigingen in handen. Aanvankelijk werd die opdracht uitgevoerd door IBM maar de luchtvaartmaatschappij besloot om de opdracht aan twee partijen te gunnen. Bij de verlenging van dat contract in 2006 viste IBM achter het net. Fujitsu bleef als enige beheer-dienstverlener over.
Ontslagronde
Fujitsu Services Nederland maakte vlak voor kerstmis 2009 bekend dat het gaat reorganiseren. Voor ongeveer 200 van de 450 medewerkers komt de baan te vervallen. Het bedrijf houdt rekening met 120 gedwongen ontslagen. Interim-directeur Rico Schaap benadrukte toen dat de reorganisatie niet is ingegeven door het wegvallen van een aantal grote contracten. De dienstverlener sloot naast de overeenkomsten met de luchtvaartmaatschappij recent een contract voor werkplekbeheer met autodealer Pon.
Schaap benadrukte dat de reorganisatie te maken heeft met de teruggevallen vraag naar dienstverlening, de druk op de kosten en de vraag naar specifieke ict-dienstverlening die de dienstverlener niet heeft kunnen volgen. Schaap zei toen: ‘Fujitsu Services Nederland kenmerkt zich door onderbesteding van projecten en een overcapaciteit aan medewerkers, daardoor hebben wij voor deze ingrijpende maatregelen moeten kiezen.’
Volgens de interim-directeur richt de dienstverlener zich in de toekomst meer op beheerdiensten die aansluiten op de producten die de hardwaretak van Fujitsu levert. Het gaat bijvoorbeeld om datacenterbeheer, werkplekbeheer en de inrichting van de helpdesk.