Customer Interaction Management specialist VANAD is op de rand van het nieuwe jaar van start gegaan met haar nieuwe Work from Home model. Sinds half december handelen enkele medewerkers van VANAD het telefonisch klantcontact af vanuit hun eigen studeerkamer, in plaats vanaf het kantoor van VANAD in Capelle aan den IJssel.
In een pilot van enkele weken wordt momenteel het concept getest dat VANAD voor haar Work from Home oplossing ontwikkelde. Het werken vanuit huis vergt daarnaast een andere operationele benadering, omdat de agents en Coaching Stars contact hebben via chat. Het afhandelen van het klantcontact is identiek bij Work from Home, aangezien de agents gebruiken maken van hetzelfde Customer Interaction Management (CIM) platform dat ook op het kantoor van VANAD gebruikt wordt. Juist dit platform maakt locatieonafhankelijk werken mogelijk, waardoor Work from Home naadloos geïntegreerd kan worden in de bestaande dienstverlening van VANAD.
De komende maand worden de kinderziektes van het nieuwe sourcingmodel geëlimineerd. Al in het eerste kwartaal van 2010 verwacht VANAD een eerste project volledig via Work from Home operationeel te krijgen. Waar andere bedrijven investeringen momenteel uitstellen vanwege de recessie, ziet VANAD nieuwe technologie juist als een onderscheidend element om een stap vooruit te maken. Die filosofie wordt onderschreven door de opdrachtgevers, die veel interesse tonen in de Work from Home oplossing van VANAD.
Actueel thema
Werken vanuit huis kwam de afgelopen weken nadrukkelijk onder de aandacht. Vanwege de winterse omstandigheden stonden er lange files op de snelwegen en reden er nauwelijks treinen. Spoorwegbeheerder Prorail gaf zelfs enkele dagen een negatief reisadvies af en adviseerde reizigers een paar dagen vanuit huis te werken. Sommige werkgevers reageerden daar furieus op, maar Stichting TeleWerkForum meldde op de website van Telecommerce bij monde van voorzitter Willem de Jager juist dat werkgevers de barre weersomstandigheden in Nederland aan moeten grijpen om Het Nieuwe Werken te propageren. Landelijk dagblad Metro kopte dinsdag dat Thuiswerken aan populariteit wint. Een kwart van de Nederlandse beroepsbevolking wil in 2010 (vaker) gaan telewerken, blijkt uit onderzoek van TNS NIPO waar ook Telecommerce op haar website melding van maakt.
Overigens is de Work from Home oplossing van VANAD geen thuiswerkoplossing in traditionele zin. Het Nieuwe Werken gaat over het gedeeltelijk vanuit huis werken, om zo files te vermijden en onnodige reistijd te voorkomen. Bij Work from Home van VANAD is het de bedoeling dat al het werk vanuit huis wordt verricht. In principe hoeven de medewerkers van Work from Home dus nooit naar kantoor te komen. Ook de sollicitatie en training van de Work from Home medewerkers vindt volledig online plaats, via e-recruitment en e-learning modules die onderdeel zijn van de nieuwe oplossing van VANAD. Begin 2010 kunnen geïnteresseerden zich via de website van VANAD inschrijven om Work from Home agent te worden. Ook bedrijven die interesse hebben in de mogelijkheden van Work from Home kunnen contact opnemen met VANAD.