De gemeente Schiedam heeft Exxellence uit Hengelo aangetrokken voor de levering van midoffice-diensten. Het contract heeft een looptijd van twee jaar. Schiedam wil zijn elektronische dienstverlening verbeteren en moet daarvoor een midoffice inrichten. Exxellence biedt hiervoor de oplossing eMaxx aan. Het bedrijf won de aanbesteding van zes andere inschrijvers.
Gemeente Schiedam baseert zich voor zijn digitale dienstverlening op de ‘Handreiking Strategie Elektronische Gemeente’ van de tijdelijke overheidsadviesdienst Egem-iTeams (waarvan de taken zijn overgeheveld naar KING, het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten). De globale begroting die de gemeente voor dit plan heeft opgesteld, bedraagt voor de periode 2008-2015 8,8 miljoen euro. Een aantal deelprojecten betreffen de opdracht die Exxellence heeft binnengesleept, maar wat de waarde ervan is, is niet bekendgemaakt.
Taken
Exxellence voert voor de gemeente Schiedam de volgende taken uit:
– Verbinden van de frontoffice en de backoffice.
– Invoering van een centraal zakensysteem.
– Invoering van een centraal gegevensmagazijn.
– Ontsluiting van geografische informatie (bestaand systeem) en beschikbaar stellen in de frontoffice
– Verbinden van het zakensysteem met het systeem voor Documentaire, Informatievoorziening en dossiervorming (DMS).
– Basisgegevens (zoals relatiegegevens) die nog in de backoffice verstopt zitten, in een
aantal clustersystemen of pc- gebonden bestanden (MS Excel), migreren naar concernniveau.
– Het aansluiten vanuit centrale systemen met basisgegevens op de landelijk basisregistraties.
– E-formulieren met automatisch ingevoerde gegevens uit de midoffice plus controles erop. De beschikbaarheid van de gegevens verschuift naar de frontoffice. Op procesniveau kunnen bepaalde controles in de backoffice dan vervallen.
– Gegevensuitwisseling tussen en ontsluiting van taakgerichte (legacy-)systemen. Hierbij speelt de gemeentelijke Stuf-standaard (standaard uitwisselingsformaat) een belangrijke rol.
– Het aansluiten van niet-digitale kanalen (balie, telefoon, post) op de elektronische. Denk aan scannen van brieven, direct elektronische invoer in de frontoffice in systemen die voorheen alleen in de backoffice beschikbaar waren, en elektronische formulieren aan de balie.
– Hermodelleren van processen.