HP, Sony en Toshiba waren de top drie kanaalmerken in 2009, gebaseerd op een meting van 494 miljoen ICEcat data-sheet downloads in 2009 door meer dan 8000 ecommerce sites verdeeld over ruim 3000 tech brands. 2010 gaat waarschijnlijk de comeback van Fujitsu als een top 15 merk laten zien, naast de ontwikkeling van DELL tot een concurrerend kanaalmerk.
"De groei van het online kanaal trekt weer aan tot 50% in 2010", aldus ceo Martijn Hoogeveen van ICEcat. De groei in het gebruik van datasheets door het online channel was 30% in 2009 jaar-op-jaar, en trok iets aan door een sterkere tweede jaarhelft 2009, waarschijnlijk dankzij het herstel in de meeste Westerse economieën na de extreem zware recessie. Op merkniveau is de sterke performance in het kanaal van Sony opvallend, die te herleiden is tot haar brede mix computer en consumer electronics producten, die relatief recessiebestendig bleken. Verder, zijn er nog steeds geen echte bedreigingen voor de nummer één positie van HP in het kanaal. Tenslotte, laat Asus’ ontwikkeling tot een top 10 merk zien dat deze Taiwanese fabrikant zich succesvol heeft weten te transformeren van
een outsider tot een A-merk, hiermee het voorbeeld volgend van Acer en
Lenovo een aantal jaar eerder.
Merkpositie 2009, gebaseerd op 494 miljoen datasheet downloads door
8000+ worldwide ecommerce sites:
1. HP
2. Sony
3. Toshiba
4. Lenovo
5. Acer
6. Canon
7. Asus
8. IBM
9. Kingston
10. Belkin
11. Samsung
12. Philips
13. Cisco
14. Epson
15. Adobe
(Zie de volledige top 3000-lijst ‘ICEcat 2009 Brand Poluraity Index’
op http://icecat.biz/get_attachment.cgi?5297)
2010: comeback Fujitsu en online consumptie, en DELLs claim for channel fame
Gebaseerd op de resultaten van het laatste kwartaal 2009, is het zeer
waarschijnlijk dat Fujitsu het comebackmerk van 2010 wordt. In
December nam Fujitsu agressief een positie in tussen Lenovo en Acer
gemeten naar populariteit. Het lijkt dus een goede zet geweest te zijn
van Fujitsu om Siemens afgelopen uit te kopen uit de Fujitsu-Siemens
joint-venture in Europa. Het laat verder zien dat Fujitsu zich nu
focust op het terugwinnen van verloren terrein door te investeren in
kanaalvoorraden en concurrerend geprijsde modellen.
Een ander merk dat we in het kanaal in de gaten moeten blijven houden
is DELL. In december neemt DELL de 69e kanaalpositie in, terwijl DELL
over geheel 2009 nog net buiten de top 100 valt, waarmee DELL een van
de snelste stijgers in de top 100 zal zijn voor 2010. Aangezien DELL
haar kanaalinspanningen geleidelijk uitbreid, is het nog slechts een
kwestie van tijd – maximaal twee jaar -voor het merk eveneens een top
15 positie gaat bereiken.
Een andere belangrijke ontwikkeling is het weer aantrekken van de groei
van het online kanaal zelf, gemeten naar datasheet downloads. In het
eerste halfjaar 2009, beperkte de jaarlijkse toename zich tot een
magere 12%, maar de jaarlijkse groei is opgeveerd naar gemiddeld 48%
in de tweede jaarhelft. Naar verwachting zal het online kanaal –
wereldwijd -in 2010 met tenminste 50% op jaarbasis groeien, aangezien
de meeste Westerse economieën de recessie al achter zich gelaten
hebben en verder aan het herstellen zijn. Toch is dat groeicijfer nog
steeds ver onder de 100%+ jaarlijkse groei die we zagen tot de
recessie haar intrede deed in het vierde kwartaal 2008.