Nuance Communications legt ruim zeventig miljoen euro (102,5 miljoen dollar) neer voor branchegenoot Spinvox. Beide bedrijven zijn specialist op het gebied van spraakherkenning. Spinvox richt zich daarbij vooral op toepassingen in de telecom, een marktsegment waarin Nuance graag wil groeien. Het bedrijf levert diensten waarmee je gesproken tekst kunt omzetten in bijvoorbeeld sms-, e-mail- en Twitterberichten. Onder de klanten zijn veel telecomaanbieders, zoals Vodafone en Skype.
Telecom is een belangrijke groeimarkt voor Nuance. Spinvox is het derde bedrijf op de markt van telecomdiensten dat Nuance in 2009 overneemt. In juli nam het bedrijf Jott Networks over, dat net als Spinvox mobiele toepassingen voor het omzetten van spraak naar tekst biedt. In februari kocht Nuance de mobiele advertentiedienstverlener Zi.
Ook in de gezondheidszorg wil Nuance groeien. In oktober 2008 nam het bedrijf de spraakherkenningsdivisie PSRS van Philips over voor 66 miljoen euro. Die divisie is vooral actief in de gezondheidszorg. In de Verenigde Staten wordt jaarlijks voor 10 miljard dollar geïnvesteerd in medische transcriptie. In Europa besteedt de sector nog zo'n twee miljard dollar aan het handmatig verwerken van medische informatie..
Nuance is voornamelijk bekend van de Dragon spraakherkenningssoftware, waaraan de technologie van het failliete Belgische Lernhout & Hausspie ten grondslag ligt.
Ik mis in dit nieuwsartikel de achtergrond van de controverse rond Spinvox, wiens spraakherkenningssoftware grotendeels neerkomt op goedkope arbeidskrachten in callcenters in offshoringslanden:
http://www.theregister.co.uk/2009/07/29/spinvox_mechanical_turk/