De uitspraak van SAP-directeur Nederland Angelique de Vries dat het mislukken van SAP-implementaties vaak te wijten is aan de klant zelf, leverde dit jaar de meeste lezersreacties op. Maar ook de ontslagen bij dienstenleverancier Logica bracht veel lezers in beroering. Net als het nieuws dat iemand die tijdens zijn proeftijd wordt ontslagen, niet altijd in aanmerking komt voor een uitkering.
Als het aantal reacties op een artikel een maatstaf is voor de mate waarin de lezer van Computable zich betrokken voelt bij een onderwerp, dan raken onderstaande zaken een gevoelige snaar bij hem of haar. Hieronder staan de tien artikelen die op Computable.nl de meeste lezersreacties opriepen.
1. Directeur SAP wijt mislukkingen aan klanten
Toen de Nederlandse SAP-directeur Angelique de Vries in februari van dit jaar zei dat klanten het mislukken van SAP-implementaties vaak aan zichzelf te wijten hebben, waren velen verontwaardigd over die uitspraak. Zoals Jorgen Miboetawa: 'SAP verkoopt een product en wijst naar de klant als deze complexe aankoop niet de juiste blijkt te zijn. Wellicht een reden om eens de blik naar binnen te richten?'
Onder de lezers die reageren bevinden zich ook een aantal die SAP-directeur de Vries juist een hart onder de riem steken. Zoals oud-SAP-directeur Bart Hogendoorn: 'In de kern heeft Angelique, zeker vanuit het SAP standpunt, gewoon gelijk, omdat als de software bij de ene klant goed werkt er geen specifieke reden is waarom het bij de andere klant niet goed zou werken.' En ook Jan neemt het op voor SAP: 'Wellicht als ik de volgende keer een ongeval veroorzaak ook maar naar de fabrikant van mijn auto wijzen?'
Een van de SAP-partners denkt dat de waarheid in het midden ligt: 'Klanten laten zich vaak niet goed informeren over de consultants die ze binnen halen. Hierdoor kunnen de opdrachtnemers consultants die net van school komen op de projecten kwijt, of de consultants die het afgelopen jaren niet zijn bijgeschoold. Dit terwijl de ontwikkelingen in SAP razend snel veranderen. Het productportfolio van SAP is de afgelopen jaren sterk uitgebreid, maar SAP heeft onvoldoende bekendgemaakt dat dit andere eisen stelt aan de implementatiepartner van deze producten.'
2. Logica Nederland schrapt driehonderd banen
Op de ranglijst van meest-becommentarieerde artikelen van dit jaar neemt Logica zowel de tweede, derde als vierde plaats in.
Wanneer Computable in maart van dit jaar bericht dat Logica personeel in proeftijd ontslaat, kondigt Gast aan: 'Ha, is het grote Logica bashen weer begonnen?' Zijn opmerking luidt een stroom van negatieve reacties in, alhoewel er ook lezers zijn die Logica verdedigen. Zoals Gast2: 'Wat is er raar aan het wegsturen van mensen in hun proeftijd? Lijkt mij (een van de) meest logische manieren van kostenbesparing. Neemt niet weg dat het lullig is voor de mensen die bij Logica in hun proeftijd zitten en hier de dupe van worden. En daarnaast… dit gebeurt zo'n beetje bij elk groot IT-bedrijf momenteel.' Dat bevestigt Gast4: 'Dat is niet alleen bij Logica. Is bij Atos Origin reeds gebeurd.'
Sjaak vindt ontslagen in proeftijd echter 'ronduit onbeschoft voor mensen die de moeite hebben genomen om zich in te zetten voor je bedrijf. Het bewijst maar eens te meer hoe bedrijven zoals Logica hun personeel als oud vuil behandelen.'
3. Logica ontslaat personeel in proeftijd
Wanneer Logica vervolgens bevestigt de contracten van een aantal medewerkers in hun proeftijd heeft ontbonden, maar niet wil zeggen om hoeveel mensen het gaat, brengt dat de tongen opnieuw in beweging. J zegt over de kwestie: 'Wat ik jammer vind van Logica is dat ze niet duidelijk communiceren en niet tijdig maatregelen nemen. Ook geven ze blijkbaar niet genoeg aandacht/nazorg aan werknemers. Bij andere bedrijven worden namelijk ook mensen in hun proeftijd weggestuurd, maar daar hoor je niks over.'
Gast vindt daarentegen dat Logica ten onrechte te veel slechte publiciteit krijgt: 'Publiceer ook eens een artikel over Accenture waar precies hetzelfde gebeurt. Wel heel erg makkelijk dit, om alleen Logica de zwarte piet toe te schuiven.' Gast2 verlekkert zich alvast op nieuwe reacties van (ex-)Logica-medewerkers: 'Waar is de insiderrrrrrr?'
4. Logica blijft vaag over ontslagen na proeftijd
Die insiders melden zich opnieuw wanneer in mei ook ontslagen vallen onder andere dan proeftijd-werknemers. Waaronder De insider, die zich afvraagt 'waar Logica straks mensen vandaan gaat halen zodra de markt weer aantrekt?' Kritisch verdedigt Logica: 'Ziet niemand dat het slecht gaat met de economie? Dat er steeds meer gedetacheerden naar huis gestuurd worden bij de klant? En dat maatregelen dan onafwendbaar zijn?'
5. Ontslag in proeftijd kan uitkering blokkeren
Een werknemer die in zijn proeftijd te horen krijgt dat zijn contract wordt ontbonden, krijgt niet zonder meer een uitkering, melden juristen. Wanneer Computable dit nieuws in maart 2009 brengt, roept dit een hoop verontwaardigde reacties op. Guy vindt het een 'bijzonder slechte ontwikkeling. Migratie moet niet worden afgestraft!'
En ook Insider, die we al kennen van zijn reacties op de Logica-berichtgeving, meldt zich weer: 'Er zijn twee grote ICT-bedrijven die werknemers in hun proeftijd hebben ontslagen. Dat zijn Logica en Accenture. Bij de overige ICT-bedrijven worden wellicht ook mensen ontslagen en, hoe erg dat ook is, die gooien er geen mensen uit die ze net daarvoor hadden gelokt met onder andere een goed salaris en die daarvoor ook een vaste baan opgaven.'
Marco heeft een geruststellende mededeling: 'Zelf ben ik in januari ook in proeftijd ontslagen wegens gebrek aan opdrachten in mijn regio. Ik heb toen ook WW aangevraagd en vervolgens gewoon gekregen.'
6. Voordelige laptop van de zaak verdwijnt
Wanneer staatssecretaris Jan Kees de Jager op Prinsjesdag een nieuwe regeling introduceert, die suggereert dat werkgevers in 2010 niet meer onbelast laptops aan hun personeel kunnen geven, is het hek van de dam. De lezers van Computable zijn verontwaardigd. We citeren Jan: 'Gaan we ook het gereedschap van een automonteur of de troffel van de metselaar en de hamer van de timmerman zien als een beloning?'
Gelukkig blijkt het een maand later om vals alarm te gaan. Staatssecretaris de Jager gaat een bijlage schrijven om aan alle commotie een einde te maken. 'Het staat nogal onhandig in de nieuwe wet opgeschreven', zegt een woordvoerder van het ministerie van Financiën. 'Voor ons was het wel duidelijk, maar voor sommige werkgevers niet.'
7. Belastingdienst stopt externe ICT-inhuur
In maart zet het Centrum voor ict van de Belastingdienst (B/CICT) de externe inhuur van ict-personeel stop, omdat een budgetoverschrijding dreigt. Meteen meldt zich ex-B/CICT: 'Als ze eerst eens beginnen met het opschonen van de slecht functionerende schalen 13 t/m 16, de kliek die zichzelf al jaren lang in stand houdt, dan kan het intern- of extern volk van de vloer, gewoon een prima product neer blijven zetten in dit pracht bedrijf, binnen de afgesproken voorwaarden.'
En rapperdierap voorziet ict-problemen door de maatregel: 'Ach… what's new, nadat de externen er uit zijn gewipt zal het weer een puinhoop worden, omdat processen omvallen of vastlopen en de BD komt er achter dat ze bepaalde kennis en expertise niet hebben. Over een paar maanden gaat de BD met de staart tussen de benen weer personeel inhuren. Maar helaas zijn de mensen die ze terugwillen op een andere klus of hun uurtarief is duurder geworden. De nieuwe externen moeten weer ingewerkt worden met alle kosten van dien.'
8. Tarief ICT-dienstverlener is te hoog
Het land is te klein wanneer Computable in mei bericht dat bijna 40 procent van de ict'ers vindt dat de tarieven van ict-dienstverleners te hoog zijn voor de huidige economische situatie. Veel ict'ers die werken bij dienstverleners reageren. Zo heeft Wim Klavers commentaar op de kop van het artikel: 'De kop suggereert dat de meeste respondenten het eens zijn met de stelling. Terwijl het tegenovergestelde blijkt. Immers het grootste deel staat er neutraal tegenover.'
En Jeroen R zegt: 'Als ik zie wat ik voor een schilder, loodgieter of automonteur betaal, vind ik de tarieven voor de meeste ict-functies, waarbij opleiding meestal hoger is, de verantwoording veel hoger en er veel meer aan het bijhouden van kennis gedaan moet worden, dan vind ik de tarieven van ict-ers eerder te laag dan te hoog…'
9. Gemeente Rotterdam faalt met Prince 2
In oktober stelt de Rotterdamse Rekenkamer dat het college en de ambtelijke top van Rotterdam geen grip hebben op de ict van de gemeente. Een van de oorzaken is het falend projectmanagement. De gemeente heeft de beheermethodiek Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) verplicht gesteld, maar een gebrek aan kennis zorgt voor een aan alle kanten rammelende toepassing van deze managementmethode. PaVaKe reageert puntig: 'A fool with a tool is still a fool….'. En volgens ir. K.E. van Zanten 'is het het bekende verhaal: als het commitment van de top ontbreekt, wordt het niet veel.'
10. IBM beperkt mogelijkheid flexibel werken
In november liet IBM's IT delivery executive Jan van Groningen een deel van zijn werknemers weten dat de mogelijkheid om wekelijks vier dagen van negen uur te werken, op de schop gaat. De regeling zou ongunstig zijn voor de inzetbaarheid en de bereikbaarheid van werknemers die zich bezighouden met het ABN Amro-account. Ict'ers die de berichtgeving daarover lazen, reageerden verontwaardigd. De aanpassing zou laten zien dat werkgevers niet geïnteresseerd zijn in de balans tussen werk en privé. Ook vindt een deel van de lezers het vreemd dat een bedrijf dat zich profileert als flexibele werkgever, deze regeling terugdraait.
‘IBM is tien jaar geleden begonnen met flexibel werken', schrijft Werner. ‘Nu werkt het opeens niet meer. Dat vind ik een vreemde manier van conclusies trekken.' En RP merkt gevat op: 'Wel bijzonder dat vier maanden geleden de woordvoerder van IBM over flexibel werken zei dat medewerkers zo efficiënter met hun tijd omgaan, terwijl diezelfde efficiency nu wordt tegengesproken.'
Peter neemt het echter op voor IBM: ' Volgens mij wordt een en ander hier een beetje uit zijn verband getrokken. IBM heeft zelf geen 4×9-systeem. Met de AAB outsourcing zijn een aantal mensen meegekomen die wel een dergelijke overeenkomst hebben. Dat ze hier vanaf willen lijkt mij meer een kwestie van gelijkschakelen dan van wel of niet thuis mogen werken.'
Logica 3 keer in de top 5. Moet ik nog meer zeggen?
En dan nog maar te zwijgen over het proces rondom het collectief ontslag. Anders hadden ze er wel 4 keer ingestaan.
Ik heb vroeger bij andere werkgevers gewerkt en het is mij opgevallen dat Logica vrij open naar de media is. Sommige andere bedrijven werken wel de nodige mensen de deur uit, maar ontkennen dat in de media. Het zou terecht zijn als de aandacht zich ook op deze bedrijven richt, waar het soms om aanzienlijke aantallen medewerkers gaat.
Logica, 3x in de top 10, logisch gezien zou je denken succes, is dat het misschien waar het mis ging. Wat was ook weer het onderwerp……
Ach zoals ze vroeger al zeiden:
t maakt niet uit HOE ze over je praten ALS ze maar over je praten!
Toch moet je je als blaadje ook wel achter de oren krabben als dit bij jou ‘het ICT nieuws’ was van afgelopen jaar..
Logica aandeel gaat stijgen? Misschien een paar cent en daarna daalt het weer. Het is een pennystock geworden na de overname van CMG en die is dat geworden na de overname van Admiral.