2009 was het jaar van de ontslagrondes. Vrijwel elk ict-bedrijf sloot de deur voor nieuwe medewerkers en vele moesten afscheid nemen van werknemers. De ene leverancier deed dat netter dan de andere. Computable zet de grootste ontslagrondes van 2009 op een rij.
In 2008 werden de eerste tekenen van de economische crisis al voelbaar in de ict. Er werden veel ontslagrondes ingezet. In 2009 waren dat er nog meer. Bij enkele bedrijven werd zelfs voor de tweede keer ingegrepen.
Nederlands grootste ict-dienstverleners
Getronics. Slechte marktomstandigheden maken dat de dienstverlener in juni moet ingrijpen. Het bedrijf schrapt 1400 banen, waarvan er zevenhonderd verdwijnen in Nederland. Hiermee moet zestig miljoen euro worden bespaard. Op de reorganisatie komt kritiek, omdat het bedrijf zich niet zou houden aan het afspiegelingsbeginsel. De medewerkers van Getronics Consulting zouden vooral geselecteerd worden op kwaliteit. Later in het jaar schrapt Getronics nog eens 119 banen bij de business units Remote en Custom van de divisie Workspace Management Services (WMS). De dienstverlener gaat bij deze business units efficiënter werken, waardoor er minder mensen nodig zijn.
Logica. De dienstverlener kampt met een tegenvallende omzet in Nederland. Ondanks ontslagrondes in 2008, kan het bedrijf niet voorkomen dat ook in 2009 twee keer wordt ingegrepen. Voor de zomer zet het bedrijf driehonderd medewerkers op straat. In november maakt het bedrijf bekend dat er opnieuw vijftig banen vervallen. Volgens de lezers van Computable zijn dit niet de enige ontslagen bij het bedrijf. De dienstverlener nam ook afscheid van het personeel dat nog in zijn proeftijd zat.
Capgemini. Net als de andere dienstverleners heeft ook Capgemini last van de slechte marktomstandigheden. Het bedrijf kondigt geen ontslagronde aan, maar neemt wel afscheid van individuele medewerkers. Volgens bestuurslid Henk Broeders zijn dat er in 2009 meer dan voorgaande jaren. Vakbonden FNV en CNV maken zich zorgen over deze manier van ontslaan. Zij zeggen dat de dienstverlener medewerkers onder druk een individuele beëindigingsovereenkomst laat tekenen.
Atos Origin. De dienstverlener kondigt in 2009 geen ontslagronde aan, maar laat wel 1900 werknemers afvloeien. Het bedrijf heeft in oktober wereldwijd bijna tweeduizend werknemers minder in dienst dan in het begin van het jaar. Het lagere aantal komt door natuurlijk verloop en het niet vervangen van vertrekkend personeel, zegt de dienstverlener.
HP. Opnieuw schrapt de ict-leverancier banen. In 2008 werden er in Nederland 560 banen geschrapt, in 2009 vervallen nog eens 300 banen. Deze laatste ronde maakt deel uit van een ontslagronde waarbij wereldwijd 6000 banen verdwenen.
Fuijtsu Services. Vlak voor de kerst kondigt dienstverlener Fujitsu Services Nederland een forse reorganisatie aan. Van ongeveer tweehonderd van de ruim 450 medewerkers vervalt de arbeidsplaats. Het bedrijf houdt rekening met 120 gedwongen ontslagen. Een opmerkelijke zet, omdat het bedrijf begin 2009 nog tweehonderd ict'ers probeert te werven.
ICT Automatisering. Eind 2008 wordt de reorganisatie al aangekondigd, maar in 2009 is het echt zeker. De dienstverlener uit Barendrecht schrapt zeventig banen na tegenvallende omzetcijfers. In de zomer van 2009 wordt de reorganisatie uitgebreid na slechte halfjaarcijfers.
Centric. In februari koopt Centric de verlieslatende divisie business process outsourcing (bpo) van Ordina. Een maand later grijpt de dienstverlener hard bij de divisie in. Het bedrijf ontslaat zestig medewerkers. De dienstverlener probeert met de medewerkers een individuele overeenkomst te sluiten. Omdat niet alle medewerkers daarmee akkoord gaan, duurt het uiteindelijk tot juli voordat alle rechtszaken zijn geschikt.
BT. Bij de dienstverlenerstak Global Services van het telecombedrijf BT verdwijnen in een jaar tijd 7600 arbeidsplaatsen wereldwijd. De divisie moet in de kosten snijden omdat deze als enige verlieslatend is. Hoeveel banen er in Nederland verdwijnen, zegt het bedrijf niet. Volgens een bron bij het bedrijf gaat het om honderd banen. Alle Nederlandse activiteiten vallen binnen de getroffen divisie Global Services.
Leveranciers
Sun Microsystems. Na de overname door softwaremaker Oracle kondigt Sun een wereldwijde reorganisatie aan. Er vervallen drieduizend banen. Wat de gevolgen zijn voor Nederland, is nog niet bekend. In juni 2009 worden zestig Nederlandse banen geschrapt als gevolg van de reorganisatie die in 2008 is aangekondigd. Ook de Nederlandse CTO Hans Appel moes het bedrijf verlaten.
Infotec. Bij de Nederlandse vestiging van fabrikant Infotec verdwijnen zestig banen door de integratie met moederbedrijf Ricoh. Het gaat vooral om administratieve functies die door de integratie dubbel zijn.
EMC. 2009 is net een dikke week oud, als softwaremaker EMC een wereldwijde reorganisatie aankondigt. Er komen 2400 banen bij het bedrijf te vervallen.
Dell. De medewerkers van Dell Nederland krijgen in 2009 opnieuw een ontslagronde voor de kiezen. Een woordvoerder van het bedrijf wil niet zeggen hoeveel banen er verdwijnen. Volgens een bron bij het bedrijf gaat het om 210 medewerkers.
SAP. Het Duitse softwarehuis schrapt drieduizend banen om de kosten te verlagen. Voor eind 2009 moet het wereldwijde personeelsbestand zijn teruggebracht van 51.500 medewerkers naar 48.500 personeelsleden.
Microsoft. Ook softwareleverancier Microsoft ontkomt niet aan een ontslagronde. Wereldwijd worden vijfduizend banen geschrapt. In Nederland verdwijnen er slechts enkele functies.
Motorola. Opnieuw kondigt de bouwer van mobiele telefoons ontslagen aan. Deze keer komen vierduizend werknemers op straat te staan. Die komen bovenop de zesduizend ontslagen die in 2008 werden aangekondigd.
ICT-afdelingen
ING. Ook bij een van de grootste ict-afdelingen van Nederland verdwijnen arbeidsplaatsen. De bankverzekeraar ING heeft sinds het begin van het jaar duizend ict'ers minder in dienst. Het gaat om achthonderd ingehuurde krachten en tweehonderd eigen medewerkers.
Universiteit Leiden. Op de ict-afdelingen van de Universiteit Leiden worden 14,5 voltijdbanen geschrapt. De reorganisatie moet een jaarlijkse bezuiniging opleveren van een half miljoen euro.
…en weer staat Centric onterecht (1x bij dienstverleners, 1x bij leveranciers) in het rijtje massa-ontslagen. Centric heeft de contracten van slechts 60 ex-Ordinezen niet voortgezet, omdat daar geen emplooi meer voor was. Meer dan 100 ex Ordinezen zijn wel meegelift met het succes van Centric. Het concern is namelijk ondertussen met enkele duizenden medewerkers wereldwijd gegroeid! Wanneer krijgt Centric eigenlijk weer eens positieve aandacht van Computable?
En toen werd het stil, oorverdovend stil…
Geachte heer Nicus,
Computable zal weer positieve aandacht aan Centric schenken zodra Centric iets positiefs te melden heeft. Grote kans dus dat het inderdaad nog lang oorverdovend stil zal blijven.
Ten eerste is het is erg vervelend voor de mensen die (tijdelijk) zonder werk komen te zitten. Ik wil daarom een pleidooi doen voor Sogeti Nederland, tevens een van de grootste ICT dienstverleners, maar er zijn in 2009 geen medewerkers gedwongen ontslagen! Sogeti staat nu sterk in de startblokken met gemotiveerde medewerkers om aan de vraag in de markt te kunnen voldoen, die is nog niet erg groot, maar ik zie dat het weer enigzins aan het aantrekken is. Wellicht moeten de CEO’s, CIO’s COO’s etc etc van andere dienstverleners eens een echte visie, missie en strategie gaan ontwikkelen en dat ook binnen de organisatie gaan borgen, zodat de professionals daar in moeilijke tijden niet (onterecht) de dupe van worden.
Even off topic… in dit artikel staat denk ik een van de leukste typo’s die ik sinds tijden gezien heb 🙂
Persoonlijk snap ik de gehanteerde volgorde niet. Als medewerker van Logica vind ik het uitermate vervelend dat Logica als tweede wordt genoemd in de rij terwijl 300 man relatief gezien een klein aantal is. Vreemd.
300, 500, 1100… who cares als jij er eentje van bent?
@Dr. Anders,
Sogeti werd in een ander medium verweten, dat tientallen (mede “dankzij” Capgemini) individueel ontslag hebben gekregen om de vakbonden en de negatieve publiciteit buiten de deur te houden. En Sogeti is niet de enige, die dat doet…
Het aantal ontslagen in de IT is dramatisch veel hoger. Hoeveel gedetacheerden, zzp’ers, uitzend-, inhuur- en oproepkrachten zitten er nu (werkloos) op de bank? Dit artikel is dus op z’n minst incompleet. Ook komt bijvoorbeeld niet duidelijk uit de verf hoeveel IT’ers binnen de Nederlandse grenzen ontslagen zijn. Om vooral niet zuur te eindigen wens ik toch voor iedereen nieuwe uitdagingen in 2010. Groeten en tot volgend jaar, NiKe.
Een triest slagveld van een bewust veroorzaakte kredietcrisis en mis-management in de ict-sector.
Ik hoop dat het volgend jaar beter zal gaan in deze industrietak… of toch niet.. we zullen zien.
Een ontslagronde is voor alle ontslagenen ingrijpend, of je nu bij een groot of klein bedrijf werkt; of er nu 5 of 500 met je mee ontslagen worden