2009 was het jaar van de ontslagrondes. Vrijwel elk ict-bedrijf sloot de deur voor nieuwe medewerkers en vele moesten afscheid nemen van werknemers. De ene leverancier deed dat netter dan de andere. Computable zet de grootste ontslagrondes van 2009 op een rij.
In 2008 werden de eerste tekenen van de economische crisis al voelbaar in de ict. Er werden veel ontslagrondes ingezet. In 2009 waren dat er nog meer. Bij enkele bedrijven werd zelfs voor de tweede keer ingegrepen.
Nederlands grootste ict-dienstverleners
Getronics. Slechte marktomstandigheden maken dat de dienstverlener in juni moet ingrijpen. Het bedrijf schrapt 1400 banen, waarvan er zevenhonderd verdwijnen in Nederland. Hiermee moet zestig miljoen euro worden bespaard. Op de reorganisatie komt kritiek, omdat het bedrijf zich niet zou houden aan het afspiegelingsbeginsel. De medewerkers van Getronics Consulting zouden vooral geselecteerd worden op kwaliteit. Later in het jaar schrapt Getronics nog eens 119 banen bij de business units Remote en Custom van de divisie Workspace Management Services (WMS). De dienstverlener gaat bij deze business units efficiënter werken, waardoor er minder mensen nodig zijn.
Logica. De dienstverlener kampt met een tegenvallende omzet in Nederland. Ondanks ontslagrondes in 2008, kan het bedrijf niet voorkomen dat ook in 2009 twee keer wordt ingegrepen. Voor de zomer zet het bedrijf driehonderd medewerkers op straat. In november maakt het bedrijf bekend dat er opnieuw vijftig banen vervallen. Volgens de lezers van Computable zijn dit niet de enige ontslagen bij het bedrijf. De dienstverlener nam ook afscheid van het personeel dat nog in zijn proeftijd zat.
Capgemini. Net als de andere dienstverleners heeft ook Capgemini last van de slechte marktomstandigheden. Het bedrijf kondigt geen ontslagronde aan, maar neemt wel afscheid van individuele medewerkers. Volgens bestuurslid Henk Broeders zijn dat er in 2009 meer dan voorgaande jaren. Vakbonden FNV en CNV maken zich zorgen over deze manier van ontslaan. Zij zeggen dat de dienstverlener medewerkers onder druk een individuele beëindigingsovereenkomst laat tekenen.
Atos Origin. De dienstverlener kondigt in 2009 geen ontslagronde aan, maar laat wel 1900 werknemers afvloeien. Het bedrijf heeft in oktober wereldwijd bijna tweeduizend werknemers minder in dienst dan in het begin van het jaar. Het lagere aantal komt door natuurlijk verloop en het niet vervangen van vertrekkend personeel, zegt de dienstverlener.
HP. Opnieuw schrapt de ict-leverancier banen. In 2008 werden er in Nederland 560 banen geschrapt, in 2009 vervallen nog eens 300 banen. Deze laatste ronde maakt deel uit van een ontslagronde waarbij wereldwijd 6000 banen verdwenen.
Fuijtsu Services. Vlak voor de kerst kondigt dienstverlener Fujitsu Services Nederland een forse reorganisatie aan. Van ongeveer tweehonderd van de ruim 450 medewerkers vervalt de arbeidsplaats. Het bedrijf houdt rekening met 120 gedwongen ontslagen. Een opmerkelijke zet, omdat het bedrijf begin 2009 nog tweehonderd ict'ers probeert te werven.
ICT Automatisering. Eind 2008 wordt de reorganisatie al aangekondigd, maar in 2009 is het echt zeker. De dienstverlener uit Barendrecht schrapt zeventig banen na tegenvallende omzetcijfers. In de zomer van 2009 wordt de reorganisatie uitgebreid na slechte halfjaarcijfers.
Centric. In februari koopt Centric de verlieslatende divisie business process outsourcing (bpo) van Ordina. Een maand later grijpt de dienstverlener hard bij de divisie in. Het bedrijf ontslaat zestig medewerkers. De dienstverlener probeert met de medewerkers een individuele overeenkomst te sluiten. Omdat niet alle medewerkers daarmee akkoord gaan, duurt het uiteindelijk tot juli voordat alle rechtszaken zijn geschikt.
BT. Bij de dienstverlenerstak Global Services van het telecombedrijf BT verdwijnen in een jaar tijd 7600 arbeidsplaatsen wereldwijd. De divisie moet in de kosten snijden omdat deze als enige verlieslatend is. Hoeveel banen er in Nederland verdwijnen, zegt het bedrijf niet. Volgens een bron bij het bedrijf gaat het om honderd banen. Alle Nederlandse activiteiten vallen binnen de getroffen divisie Global Services.
Leveranciers
Sun Microsystems. Na de overname door softwaremaker Oracle kondigt Sun een wereldwijde reorganisatie aan. Er vervallen drieduizend banen. Wat de gevolgen zijn voor Nederland, is nog niet bekend. In juni 2009 worden zestig Nederlandse banen geschrapt als gevolg van de reorganisatie die in 2008 is aangekondigd. Ook de Nederlandse CTO Hans Appel moes het bedrijf verlaten.
Infotec. Bij de Nederlandse vestiging van fabrikant Infotec verdwijnen zestig banen door de integratie met moederbedrijf Ricoh. Het gaat vooral om administratieve functies die door de integratie dubbel zijn.
EMC. 2009 is net een dikke week oud, als softwaremaker EMC een wereldwijde reorganisatie aankondigt. Er komen 2400 banen bij het bedrijf te vervallen.
Dell. De medewerkers van Dell Nederland krijgen in 2009 opnieuw een ontslagronde voor de kiezen. Een woordvoerder van het bedrijf wil niet zeggen hoeveel banen er verdwijnen. Volgens een bron bij het bedrijf gaat het om 210 medewerkers.
SAP. Het Duitse softwarehuis schrapt drieduizend banen om de kosten te verlagen. Voor eind 2009 moet het wereldwijde personeelsbestand zijn teruggebracht van 51.500 medewerkers naar 48.500 personeelsleden.
Microsoft. Ook softwareleverancier Microsoft ontkomt niet aan een ontslagronde. Wereldwijd worden vijfduizend banen geschrapt. In Nederland verdwijnen er slechts enkele functies.
Motorola. Opnieuw kondigt de bouwer van mobiele telefoons ontslagen aan. Deze keer komen vierduizend werknemers op straat te staan. Die komen bovenop de zesduizend ontslagen die in 2008 werden aangekondigd.
ICT-afdelingen
ING. Ook bij een van de grootste ict-afdelingen van Nederland verdwijnen arbeidsplaatsen. De bankverzekeraar ING heeft sinds het begin van het jaar duizend ict'ers minder in dienst. Het gaat om achthonderd ingehuurde krachten en tweehonderd eigen medewerkers.
Universiteit Leiden. Op de ict-afdelingen van de Universiteit Leiden worden 14,5 voltijdbanen geschrapt. De reorganisatie moet een jaarlijkse bezuiniging opleveren van een half miljoen euro.
Naast het BPO verhaal heeft Ordina in 2009 nog 350 mensen weggereorganiseerd. Dat is wel in de media geweest, maar ontbreekt om onduidelijke redenen in het rijtje.
Kennelijk zijn jullie niet op de hoogte van de ontslagen bij de firma Infor, waar ook veel ontslagen zijn gevallen in diverse afdelingen. Het bedrijf wordt drastisch uitgehold om de marge in lijn te houden met de wensen van de investeerders. En om voor een beursgang een prachtige staat van winstcijfers te kunnen tonen. Dat grote delen van de expertise niet meer bestaan binnnen het bedrijf zal (zo hopen de VP’s) hopelijk pas na de beursgang aan het licht komen.
@dr CY Nicus
Of is het CY Nietsnut. Onzinnige informatie brengen is een kunst op zich. Sogeti heeft geen onslagronde gehad en ook zijn er niet meer mensen ontslagen dan in de normale tijden waar gelet wordt op de kwaliteit van de dienstverlening en de medewerkers. Als je probeert je eigen straatje schoon te vegen doe dat dan net ten koste van de straatjes van anderen. Sogeti verdient terecht een pluim voor het optreden in 2009. Vraag dat maar eens na bij de vele medewerkers die in 2009 beschikbaar zijn geweest.
@ wijsneus hierboven
Voor jou gelezen in het vakblad Computable:
De vakbonden zijn het niet eens met de individuele ontslagen die Sogeti voorstelt. “Als je 120 medewerkers ontslaat, is dat een collectief ontslag.”
Nu citeer je een artikel uit 2003, denk je dat dat al ging over ontslagrondes in 2009?
Als je eind 2008 collectief ontslag aankondigt voor 2009, dan veroorzaakt dat negatieve publiciteit, wellicht een bedreiging voor het voortbestaan. Als je al vanaf 2003 bezig bent individueel medewerkers te ontslaan, dan is zoiets met voorbedachte strategie met positieve publiciteit achteraf. Waar zou jij voor kiezen als je ondernemer bent?
Sogeti bereid een ‘ontslagronde’ voor. Voor juni moeten ruim 200 Sogetisten van de bank af. “Anders volgen er maatregelen”.
Sogeti heeft aangekondigd dat ze een ambitieuze doelstelling hebben om het aantal beschikbare medewerkers naar beneden te krijgen.
Van de maatregel “ontslagen” is geen sprake geweest wel de maatregel het eventueel weer stopzetten/ terugdraaien van de loonsverhogingen.
Tot nu toe heeft Sogeti als missschien een van de weinge ICT detacheerders voorkomen dat mensen ontslagen werden vanwege de hogere beschikbaarheid..en dat wil toch wel wat zeggen…..
Sogeti — socialer als andere ICT-ers?— wel degelijk!