De grens tussen telecom, AV en IT vervaagt steeds meer. Producenten zitten qua techniek en doelgroep steeds dichter bij elkaar. De toenemende populariteit van unified communications ligt hieraan ten grondslag. Het feit dat ondernemers spraak steeds meer willen combineren met data en video heeft een kans gecreëerd in de markt die op dit moment door veel partijen tegelijk wordt aangegrepen.
Neem bijvoorbeeld audioconferentie. Deze vertrouwde vorm van vergaderen is populair en trekt steeds meer naar de open source (SIP)-markt toe. Ook videoconferentie wint aan terrein op de gecombineerde telefonie/IT-markt. Als distributeur van audio- en videoconferentieproducten, waaronder Polycom, merken wij de groeiende vraag vanuit IT-partners.
Ik zie de toekomst zonnig in voor audio- en videoconferentie. Maar worden kwalitatief hoogwaardige partijen zoals Polycom niet afgetroefd door de mooie designs en marketingstrategieën van snelle jongens? Dit gebeurt nu immers ook al bij gigant Microsoft. Apple snoept beetje bij beetje marktaandeel af. Consumenten gaan voor het hippe design. Bedrijven moeten hier niet in mee gaan. De meeste organisaties beseffen gelukkig dat kwaliteit en directe ROI veel belangrijker is dan het uiterlijk.
Audio- en videoconferentie is om andere redenen dan design interessanter dan producten van bijvoorbeeld Apple. Videoconferentie heeft een directe return-on-investment. Na installatie hoef je niet meer te reizen om een uitgebreide ‘face-to-face’ meeting te houden. Je bespaart direct op de reiskosten. Op het moment dat we potentiële klanten op bezoek krijgen die gebruik maken van een videoconferentie-demo krijgen we net zo’n ‘wow’-effect als het moment dat de iPhone werd geïntroduceerd. De beelden van videoconferentie zijn zo helder dat het lijkt alsof je elkaar recht in de ogen aankijkt.
Producten hoeven voor het bedrijfsleven niet sexy te zijn in de zin van ontwerp. Producten dienen optimaal te doen waar zij voor gemaakt zijn.
Björn Heisterkamp, Marketing Manager GO Telecom