Accenture heeft golfcrack Tiger Woods gedumpt als uithangbord. Woods, jarenlang het wereldwijde boegbeeld, is bij het grof vuil gezet door de ict-dienstverlener. Na het schandaal rond zijn seksuele uitspattingen vindt het concern Woods niet langer representatief om hem in zijn sponsoruitingen te laten optreden.
Op Schiphol was hij tot voor kort nog te zien op billboards van Accenture, maar inmiddels is hij bij het grof vuil zet: Tiger Woods. De gewezen golfheld werd de afgelopen zes jaar ingezet in sponsoruitingen om de ict-dienstverlener een grotere naamsbekendheid te geven.
De toenmalige country manager Accenture Nederland, Sander van ‘t Noordende, was er in 2006 nog reuze trots op dat zijn bedrijf met de top-golfspeler een sponsorrelatie was aangegaan. In een interview met Computable vertelde hij nog een anekdote over Woods die een hole-in-one slaat. ‘Zeker geluk’, vraagt een toeschouwer. ‘Hoe meer ik oefen, hoe meer geluk ik heb’, antwoordt Woods. ‘En dat klopt’, vond Van ‘t Noordende. ‘Geluk dwing je voor een deel af door veel te trainen of, in ons metier, resultaten te laten zien.’
De sponsorwaarde van Woods is na zijn in de pers breed uitgemeten seksuele escapades fors gekelderd. Accenture heeft inmiddels de relatie met hem verbroken, omdat hij niet meer representatief genoeg is. Een ander ict-concern, AT&T, zegt zijn sponsorrelatie met Woods nog te ‘evalueren’.