Twitter zal 2009 met winst afsluiten. Het geld dat de zoekmachines Google en Bing betalen om de korte berichtjes op de microblogsite te kunnen doorzoeken, maakt het bedrijf winstgevend.
Tot op vandaag werd het succes van Twitter vooral afgemeten aan het aantal gebruikers. Hoe het bedrijf geld zou verdienen, waren zorgen voor morgen. Sneller dan verwacht kunnen Jack Dorsey en co. nu toch zwarte cijfers optekenen.
Google betaalt Twitter ongeveer 15 miljoen dollar om de korte berichtjes vindbaar en doorzoekbaar te maken met zijn zoekmachine. Een gelijkaardige overeenkomst met Microsoft (Bing) zou dit jaar tien miljoen dollar in het laatje gebracht hebben.
Omdat de totale kosten van de onderneming jaarlijks tussen de 20 en 25 miljoen dollar schommelen, zal Twitter in 2009 voor de eerste keer in zijn driejarige bestaan winstgevend zijn. Grote vraag is echter of de website ook los van de zoekmachines geld kan verdienen.
Begin 2010 komt Twitter zelf met enkele acties op de proppen die de nodige dollars moeten opbrengen. Zo wil de site bijvoorbeeld geld vragen voor speciale twitteraccounts voor bedrijven.