Iedere keer als Nederland plat ligt vanwege de weersomstandigheden borrelt de discussie weer op over thuiswerken. In ManagementTeam van december was al een artikel hieraan gewijd en op Nu.nl viel er op 22 december weer een compleet artikel over te lezen. Op de één of andere wijze komt het echter nog onvoldoende van de grond. Waarom niet eigenlijk?
In het kader van cloud computing zijn er geen belemmeringen voor thuiswerken, de stand van techniek van dit moment zorgt ervoor dat in principe nagenoeg alles via de cloud bereikbaar is. Een beperkende factor kan de internetverbinding van de medewerker thuis zijn, maar ook dat is vrij eenvoudig op te schalen naar een verbindingssnelheid die meer dan voldoende is tegen lage kosten. Daarnaast heeft voice over IP (telefoneren via internet) zich dermate ontwikkeld dat ook de telefonische bereikbaarheid geen belemmering hoeft te zijn.
Over het algemeen heeft (kantoor)werkend Nederland minstens één computer thuis staan. De werkgever verstrekt dit hulpmiddel ook al op de werkplek, dus waarom niet thuis? Hiermee wordt ook bespaard op de enorme stapel hardware die Nederland rijk is. De kosten van een werkplek op een kantoor zijn hoger dan die van thuis, al is het uiteraard niet de bedoeling om achter de keukentafel aan het werk te zijn. Er moeten dus wel voorwaarden aan de werkplek thuis gesteld kunnen worden. De arbo heeft hier uitstekende richtlijnen voor.
Het thuiswerken heeft als groot voordeel dat je niet aan het werk hoeft in de zogenaamde 'kantooruren'. Dit zorgt automatisch voor een betere werkspreiding waarmee piekbelastingen in het werk vermeden kunnen worden. Daarnaast kunnen zorg- en werktaken betere invulling krijgen waarmee een win-win-win-sitiatie ontstaat. De werkgever heeft betere (lees: efficiëntere) beschikbaarheid van de werknemer, de werknemer kan zijn eigen tijd indelen en het thuisfront profiteert mee van de ontstane situatie. Voor met name internationale organisaties zijn werkuren een welkome factor om het werk meer gespreid te laten plaatsvinden.
Een veel gehoord argument tegen thuiswerken is dat men (werknemers, werkgevers) bang is dat men de collega's minder zal zien en dat er dus meer gevaar op de loer ligt om te solistisch te worden en af te stompen van nieuws van de werkvloer. Ook dat is oplosbaar met bijvoorbeeld kleine applicaties als MSN Messenger, waarmee juist kleine berichten uitgewisseld kunnen worden met collega's. Natuurlijk, gebruik ervan vergt een inleertijd, echter het structureel gebruik van een dergelijke tool zorgt dat je niets hoeft te missen. Voor iedereen is het tevens een handig hulpmiddel om te zien of iemand online is of tijdelijk iets anders aan het doen is. Om te zorgen dat er binding blijft met collega's, de manager en/of de ceo/dga is het in ieder geval verstandig om contactmomenten met elkaar te hebben. Die contactmomenten kan je per maand met elkaar afspreken. Waar? Om het even!
Je zou er bijna overheen stappen, maar de grootste winnaar van thuiswerken is het milieu. Ga maar na:
– Minder spitsverkeer.
– Minder brandstofverbruik.
– Minder computers nodig.
– Minder kantoorgebouwen nodig.
– Minder electriciteitsverbruik.
– …
Als ik de artikelen over thuiswerken lees dan valt mij op dat vertrouwen van de werkgever één van de belangrijkste factoren is dat thuiswerken onvoldoende van de grond komt. Thuiswerken vereist dat men elkaar op een andere manier aanspreekt op verantwoordelijkheden. Over bijvoorbeeld het uit te voeren werk. We werken over het algemeen in Nederland al met deadlines. Eerlijk gezegd zou het mij niet interesseren wanneer iemand het werk klaar heeft en hoe hij/zij dat gedaan heeft, áls het werk maar klaar is binnen tijd en budget. De wijze waarop je dit managed is door de juiste afspraken met elkaar daarover te maken, die afspraken maak je controleerbaar (maak ze SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden). De manager lijkt angst te hebben om de controle te verliezen. Een goede manager zorgt dat hij juist managed en niet iedere pas wil controleren van de medewerker. Ook dat is eenvoudig te realiseren aan de hand van afspraken die je met elkaar maakt en vastlegt.
Kortom: heb jij nog een excuus om niet te gaan telewerken? Ik ga graag de discussie met je aan.
Mijn werkgever stelt hoge eisen aan werkplekken en heeft ervoor gezorgd dat die op kantoor beschikbaar zijn. Hij wil dat de werkplek van thuiswerkers ook aan de eisen van de ARBO-dienst voldoen, maar niet de kosten voor aanpassingen dragen.
Delen van kosten, of zelf dragen door thuiswerker, zou een oplossing zijn in deze impasse…
Het is niet zozeer dat de werkgever dit eist als wel dat ze van de ARBO verplicht zijn dit te eisen. Dat een thuiswerkplek aan de ARBO eisen moet voldoen is logisch. En niet alleen vanwege de regels, ik zit zelf toch ook wel graag op een plek waar ik goed kan werken.
Je kunt je afvragen of de werkgever dit ook moet regelen. Immers, het is nu eenmaal je eigen plek. Ik zou in elk geval niet willen dat de werkgever mijn werkplek in gaat richten. Krijg ik weer een bureau die het net niet is. Ik heb mijn werkplek op maat gemaakt zodat deze precies voldoet aan mijn eisen.
Wat is de stand van zaken? Is het oprichten van de 1 dag per week thuiswerk club een idee? Moet het een reden worden voor een werknemer die niet kan thuis werken bij zijn werkgever om naar ander werk te gaan zoeken? Lukt het snel om zonder bedrijfs hardware te kunnen inloggen op een bedrijfsnetwerk? Wat is de volgende stap.