Consumenten die met lege handen staan omdat hun computerwinkel failliet is, kunnen voortaan terecht bij ICTWaarborg. Deze brancheorganisatie neemt dan de verantwoording van bij haar aangesloten bedrijven over als het gaat om de afhandeling van garantie, aansprakelijkheid en afspraken.
"De consument moet vertrouwen kunnen hebben in het bedrijf waarmee hij zaken doet", zegt Sander Vale, voorzitter van ICTWaarborg. "Dat betekent dat hij meer moet krijgen dan alleen een garantie. Een garantie is een belofte, een waarborg is zekerheid. Als waarborginstituut verlenen wij aan consumenten zekerheden als zij hiervoor niet meer terecht kunnen bij hun leverancier."
Met ingang van 1 januari verandert de brancheorganisatie voor computerwinkels NLCW daarom haar naam in ICTWaarborg. De organisatie dekt de risico’s voor de consument af wanneer diens leverancier vanwege een faillissement de deuren heeft moeten sluiten. "In zo’n geval zorgen wij er bijvoorbeeld voor dat de oorspronkelijke garantieverplichtingen alsnog worden nagekomen", zegt Sander Vale. Dat geldt ook voor de aansprakelijkheid met betrekking tot producten die na de garantieperiode een mankement vertonen dat normaal gesproken niet had mogen voorkomen. "Is het bedrijf failliet, dan kan de consument bij ons terecht voor gebreken die onder het begrip non-conformiteit vallen. En dat geldt ook voor speciale afspraken die tijdens de koop zijn gemaakt."
Met de naamsverandering wordt tegelijkertijd de onafhankelijke Geschillencommissie ICTWaarborg geïntroduceerd die geschillen met betrekking tot computer(web)winkels behandelt. Mocht een aangesloten bedrijf weigeren een bindend advies van de geschillencommissie na te komen of dit niet meer kunnen omdat het inmiddels failliet is gegaan, dan staat ICTWaarborg tot een maximum van € 2.500,- borg voor de nakoming van het bindend advies. "We hebben meteen ook wat aan de algemene voorwaarden gedaan", zegt Sander Vale. "Die zijn voor consumenten regelmatig een bron van ergernis als ze een probleem hebben met hun leverancier. Ze vinden dat ze vaak alleen in het voordeel van het bedrijf zijn geschreven en door hun taalgebruik nauwelijks zijn te begrijpen voor de gemiddelde man of vrouw. Vandaar dat we nu consumentvriendelijke algemene voorwaarden hebben. Dit houdt in dat hierin niets ten nadele van de consument staat en dat ze ook in begrijpelijke taal zijn geschreven."
Bij ICTWaarborg zijn ruim 300 computer(web)winkels aangesloten.