Unified Conferencing, de innovatie op gebied van ´Het Nieuwe Werken´ kent nu al een hoge mate van interesse bij het Nederlandse bedrijfsleven en de publieke sector.
Al hoewel Unified Conferencing pas circa 9 maanden actief in de Nederlandse markt aangeboden wordt, geeft 6 procent aan dat het op dit moment al een zeer interessante toepassing voor de eigen organisatie is. Dit betekent dat de potentiële markt thans al 2.500 organisaties groot is. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek naar ‘Het Nieuwe Werken’ in opdracht van COMvenience Europe uitgevoerd door MarketCap International.
Het onderzoek toont aan dat Unified Conferencing of kortweg UC met open armen door de markt ontvangen wordt. Per direct ervaart 6 procent deze innovatieve toepassing als zeer interessant voor de eigen organisatie en nog eens circa 12 procent geeft aan dat dit binnen 2 jaar zo zal zijn. Wanneer deze interesse omgezet wordt in daadwerkelijk gebruik, dan zou eind 2011 circa 18 procent van de Nederlandse organisaties op één of andere wijze gebruik maken van een Unified Conferencing toepassing. Overall geeft circa 43 procent aan dat UC een interessante toepassing voor de eigen organisatie is, onafhankelijk van het tijdselement.
MarketCap heeft berekend dat voor eind 2010 circa 75.000 werkplekken de beschikking zullen hebben over een UC toepassing. Hierna zal de gebruikersgroep tussen 2011 en 2015 jaarlijks met 125.000 tot 150.000 werkplekken zal toenemen. Eind 2015 wordt het aantal UC werkplekken door MarketCap analisten geschat op 750.000. De totale potentiële markt wordt geschat op 1,55 miljoen UC werkplekken in Nederland.
John Kroon, algemeen directeur van COMvenience Europe is uiteraard zeer te spreken over de resultaten van de survey: "Eigenlijk onderbouwen deze cijfers onze visie. Unified Conferencing is een toepassing die gewenst is en die niet door marketeers eerst op een hype niveau gebracht moet worden alvorens de IT-afdeling een implementatie gaat overwegen. Vanuit COMvenience merken wij dat de interesse met name komt vanuit algemeen, commercieel en operationeel management. Wij komen pas in een tweede fase in gesprek met het IT-management".
Alfred den Besten, trend watcher van MarketCap International vult aan: "Wij zien inmiddels dat de keuze voor Unified Conferencing uiteindelijk vaak wordt gemaakt door de daadwerkelijke gebruiker(s) van deze toepassing. Dit is een goed zaak. Verder ziet MarketCap de implementatie van UC toepassingen ook als een serieuze kans voor de IT staf om de ‘kloof’, tussen algemeen management en eindgebruikers aan de ene kant en de IT staf aan de andere kant, te overbruggen. Wanneer de IT-afdeling de ‘lead’ zou nemen bij de introductie van UC toepassingen bij een organisatie, dan zal dit zeker de nodige ‘credits’ opleveren. Het gaat hier namelijk om een direct werkbare toepassing met een direct aantoonbaar rendement, vanaf het eerste gebruik".
Den Besten vervolgt: "Het gebeurt zelden dan een nieuwe toepassing zo onthaald wordt door de markt. Wij kunnen dit echter wel verklaren, het is namelijk laagdrempelig in gebruik, vergt weinig activiteit van de al overbelaste IT afdelingen en het voegt echt iets toe aan de bestaande personal workplace. Dit soort toepassingen of applicaties kennen een bijna directe return on investment en dat spreekt binnen de huidige economische situatie natuurlijk enorm aan. Daarnaast gaat het hier om een zogenaamde ‘plug & play’ applicatie, of deze nu als hosted of on-premise versie geïnstalleerd wordt".
Segmentatie
Voor de komende 2 jaar is de grootste implementatie van UC te verwachten binnen de segmenten industrie, bouw, telecom, media, utilities en overheid. Qua omvang zijn het vooral de 50+ fte organisaties. Uiteindelijk verwacht circa 75 procent van de middelgrote en grote organisaties een soort UC toepassing te implementeren.
Unified Conferencing
Unified Conferencing wordt door COMvenience Europe gedefinieerd als: "Het geïntegreerd gebruik van presence (aanwezigheid), secure chat, broadcasting, videoconferencing, unified communication, collaboration, shared white boards en workspace sharing". Waarbij met de COMvenience UC dienst ook de mogelijkheid bestaat om de complete (video)sessie op te nemen, inclusief de content sharing en white board gebruik.