Telecomwaakhond Opta heeft de afgelopen vier jaar niet kunnen zorgen voor voldoende concurrentie op de zakelijke markt voor vaste telefonie. Daar is het marktaandeel van KPN met 70 tot 80 procent onveranderd hoog gebleven. Dat concluderen onderzoeksbureaus Kwink Groep, TNO en Berenschot na de wettelijke vierjaarlijkse evaluatie van het werk van Opta. Op andere markten, zoals consumententelefonie, mobiele telefonie en kabel, zorgde de autoriteit wel voor meer concurrentie.
Uit de evaluatie blijkt dat op de zakelijke vaste telefoniemarkt de migratie naar internettelefonie (VoIP) nog beperkt is. Ook hebben de kabelondernemingen een beperkt aandeel. Maatregelen van Opta hebben hier onvoldoende effect gehad, vinden de onderzoekers. De autoriteit zit echter niet stil, merken ze. Zo zijn voor de komende twee jaren aanvullende maatregelen aangekondigd, waaronder het verplichten van KPN tot de wederverkoop van telefoonaansluitingen die veel bandbreedte aankunnen.
Ook legde Opta KPN de afgelopen jaren verschillende boetes op, omdat de aanbieder selectieve kortingen verstrekte aan zakelijke gebruikers. Bovendien bepaalde de telecomwaakhond in 2006 maximumtarieven voor de wholesalediensten die KPN voor het gebruik van zijn netwerk kan doorberekenen aan andere marktpartijen. De aanbieder wordt verplicht om zijn koper- en glasvezelnetwerken en bijbehorende diensten en faciliteiten open te stellen voor bedrijven die breedbanddiensten willen aanbieden.
Ook de markten voor dsl- en voor kabeldiensten hebben volgens de onderzoekers te maken met beperkte toetredingsbarrières. Dat komt voornamelijk door de consolidatie die op die markten plaatsvond. Door overname van enkele internetaanbieders, zoals Tiscali, steeg het marktaandeel van KPN op de dsl-markt van 72 procent (2005) naar 82 procent (2008). Op de kabelmarkt gingen aanbieders Multikabel, @Home en Casema op in Ziggo. Hun gezamenlijke marktaandeel steeg van 20 naar 30 procent.
De consumentenmarkt is nu eenmaal makkelijker te benaderen en manipuleren en consumenten zijn door de massa flexibeler. Dus lijkt me dat concurrenten van KPN het gewoon laten afweten in de zakelijke markt.
Wij zijn al sinds 2002 bezig met VoIP en benaderen primair de zakelijke markt.
Inderdaad gaat de migratie naar VoIP traag maar sinds deze zomer zien wij de bedrijven nu eindelijk serieus op zoek gaan naar solide vervangende diensten.
De economische crisis heeft dit uiteraard een duw de goede richting op gegeven en de koudwatervrees lijkt voorbij mits de zakelijke klanten de VoIP oplossingen laten implementeren door een goede partner.
Dan zal je zien dat die 70-80 % van KPN langzaam minder wordt.
Goede kerst en ditto 2010.
Milko van den Wollenberg
Met de nieuwe tariefsverhogingen van KPN (met name de startkosten van gesprekken die tussen de 20 en 40% verhoogd zijn) werkt KPN zelf mee aan de overstap naar alternatieve (VoIP)providers.
Ik denk dat de komende tijd, met name in de consumenten en klein-zakelijke markt, nog wel meer mensen gaan overstappen. Over de groot-zakelijke markt is het lastig om een inschatting te maken. KPN kan voor de groot-zakelijke klanten speciale deals maken waardoor de standaardtarieven geen uitgangspunt zijn.
Voor de zakelijke gebruiker is kwaliteit en vooral continuïteit erg belangrijk en dat kan KPN in hoge mate bieden. De meeste concurrenten van KPN falen op die gebieden; ook de goedkope KPN-dochters zoals Telfort. De aanbieders zonder eigen infrastructuur zijn meestal prutsers die na een paar jaar gesjoemel weer van de markt verdwijnen. Ben geen KPN-er, maar ik snap wel de keuze voor KPN of KPN-dochter Xs4all.