Telecomwaakhond Opta heeft de afgelopen vier jaar niet kunnen zorgen voor voldoende concurrentie op de zakelijke markt voor vaste telefonie. Daar is het marktaandeel van KPN met 70 tot 80 procent onveranderd hoog gebleven. Dat concluderen onderzoeksbureaus Kwink Groep, TNO en Berenschot na de wettelijke vierjaarlijkse evaluatie van het werk van Opta. Op andere markten, zoals consumententelefonie, mobiele telefonie en kabel, zorgde de autoriteit wel voor meer concurrentie.
Uit de evaluatie blijkt dat op de zakelijke vaste telefoniemarkt de migratie naar internettelefonie (VoIP) nog beperkt is. Ook hebben de kabelondernemingen een beperkt aandeel. Maatregelen van Opta hebben hier onvoldoende effect gehad, vinden de onderzoekers. De autoriteit zit echter niet stil, merken ze. Zo zijn voor de komende twee jaren aanvullende maatregelen aangekondigd, waaronder het verplichten van KPN tot de wederverkoop van telefoonaansluitingen die veel bandbreedte aankunnen.
Ook legde Opta KPN de afgelopen jaren verschillende boetes op, omdat de aanbieder selectieve kortingen verstrekte aan zakelijke gebruikers. Bovendien bepaalde de telecomwaakhond in 2006 maximumtarieven voor de wholesalediensten die KPN voor het gebruik van zijn netwerk kan doorberekenen aan andere marktpartijen. De aanbieder wordt verplicht om zijn koper- en glasvezelnetwerken en bijbehorende diensten en faciliteiten open te stellen voor bedrijven die breedbanddiensten willen aanbieden.
Ook de markten voor dsl- en voor kabeldiensten hebben volgens de onderzoekers te maken met beperkte toetredingsbarrières. Dat komt voornamelijk door de consolidatie die op die markten plaatsvond. Door overname van enkele internetaanbieders, zoals Tiscali, steeg het marktaandeel van KPN op de dsl-markt van 72 procent (2005) naar 82 procent (2008). Op de kabelmarkt gingen aanbieders Multikabel, @Home en Casema op in Ziggo. Hun gezamenlijke marktaandeel steeg van 20 naar 30 procent.