Het ict-consultancybedrijf Itility uit Eindhoven geeft zijn medewerkers horecatraining in het Hilversumse restaurant Lust. De medewerkers worden getraind in klantgerichtheid, teamwork en leiderschap. Volgens het restaurant en het consultancybedrijf zijn er veel overeenkomsten tussen de belangrijkste vaardigheden voor een restaurantmedewerker en een ict-consultant.
Medewerkers van het Eindhovense bedrijven werken drie dagen mee in de bediening en in de keuken. Vooraf worden leerdoelen opgesteld, maar verder worden ze in het diepe gegooid. 'Zo werkt het ook in nieuwe projecten: direct starten, toegevoegde waarde tonen, het team mobiliseren en de klant centraal', zegt Schepers. Naast de horecatraining, krijgen de medewerkers ook vakinhoudelijke cursussen.
Het bedrijf streeft naar een menukaart van oplossingen die ze volgens een standaardmethode implementeren. 'Dat is net als de kaart in een restaurant', zegt eigenaar Peter Schepers. 'Om snel aan de slag te kunnen, doen we altijd een intake met de klant om te kijken wat zijn probleem is en hoe wij kunnen helpen. Zie dat als het opnemen van de bestelling.'
Teamwork
Verder zet het bedrijf altijd teams in bij een klant en niet een persoon. 'Ieder persoon in het team vervult een vastgestelde rol. Bij ons is dat de projectleider, de architect, en de business analist', vervolgt Schepers. Dat lijkt het de werkwijze van Lust. 'Iedereen heeft bij ons een taak en is zich bewust van zijn rol in het team', zegt eigenaresse Sharon van Lust. 'Enkel en alleen als iedereen zijn toegewezen rol vervult loopt het team geolied. Pakt iemand zijn taak niet goed op of neemt iemand werk van een ander over, dan ontstaan de opstoppingen, stress en gaan er dingen mis.'
Ze slaan hier de spijker op zijn kop! Ik werk nu 11 jaar in de ICT waarvan de laatste 5 jaar als consultant en voor de ICT ben ik 20 jaar werkzaam geweest in verschillende takken van de horeca. Ik merk soms wel dat ik technisch iets minder vaardig ben als het op bits en bytes aankomt, maar de ontwikkelde sociale vaardigheden maken dit weer volledig goed. Klantgerichtheid, service en teamwork zijn minstens zo belangrijk als technische know how.
Werken als ict-er in Eindhoven en op horeca-training gaan in Lust te Hilversum voor jonge consultants.
Ik ben benieuwd hoeveel van hen dit slikken, 3 dagen de afstand Eindhoven Hilversum overbruggen. Ik had zelf een restaurantje in de buurt van Eindhoven zelf gezocht. Lekker klimaatneutraal, weinig reistijd, dicht bij huis, en de ene horecagelegenheid is toch gelijk aan de andere … Allemaal lekker default, lekker standaard.
Ik vind de “overeenkomsten” ook leuk en creatief gevonden. Zeker bezien door de bril van de ict-consultant. Als zijn ict-carriere dan bij Ititily in de soep loopt kan ie altijd – op werkervaring – aan de slag in restaurant Lust te Hilversum. How about that for a carreer change?
Jammer dat in dit artikel niet vermeld staat welke vakinhoudelijke cursussen de consultants nog meer krijgen. Wie weet zouden dan nog meer mensen trek krijgen in een carriere bij restaurant Lust of Itility te Eindhoven?
Standaard Oplossingen voor…. standaard klanten?
Triest om te lezen dat Itility nog steeds denkt in “standaard oplossingen” Blijkbaar heeft Ititily alleen nog (maar) “standaard klanten” met standaard problemen.
Ik had zelf eerder gekozen voor een “lopend buffet aanpak” i.p.v. een menukaart. Hierbij kan de zgn? centrale klant ZELF kan bepalen hoe en wat hij op zijn ict-bord kan scheppen. Uiteraard onder deskundige leiding en consultancy van Itility.
Teamwork:
De werkwijze van Lust, geolied team, bewust van je rol, stress… daar krijg ik persoonlijk hele andere associaties bij dan een ict-consultancy bedrijf. Maar ja, ik heb ook nog geen kijkje in de “Lust keuken” mogen nemen als ict-er of als kok 😛
Ik ben enigszins verbaasd door dit artikel. Wij hebben jaren geleden dit concept met ons bedrijf doorgemaakt in Rotterdam. Wij hebben toen onder de leiding van Herman den Blijker een trainingsdag gedaan bij Engel & Colfield, die hier geloof ik mee begonnen zijn. We lopen hier geloof ik dus een beetje achter met dit nieuws….
Ben zelf kok geweest en ben tot op heden actief in de ICT branche. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je meteen in het diepe van je eigen kunnen wordt gegooid als je als ober of kok aan de slag gaat in een druk bezochte horeca gelegenheid.
Het is niet alleen de gerechten zodanig prepareren dat het smaakt en dat het er goed uitziet voor de klant. Nee, stress, stress en nog eens stress onder controle houden waardoor hygiene gewaarborgd blijft en ook zaken zoals communicatie, aanpassings vermogen, denk vermogen en het overzicht houden van belang is. Het zal me niet verbazen als er wat werknemers de overstap maken naar een carriere in de horeca als ze al deze aspecten hebben ervaren die je in de ICT niet dagelijks meemaakt.
Niets is mooiers dan een produkt afleveren wat niet alleen goed eruit ziet, smaakt maar ook goed ontwikkeld en doordacht is waarbij vooraf vele handelingen zijn verricht door een individu.