Op de ict-afdeling van telecomwaakhond Opta is de reorganisatie van de afgelopen jaren duidelijk merkbaar, blijkt uit een evaluatie van het ministerie van Economische Zaken. Functies zijn overgeheveld naar andere afdelingen en er is geen hoofd Automatisering meer, bevestigt woordvoerster Marilène Eijgenraam van Opta. De evaluatie-onderzoekers concluderen dat de ict-kwaliteit voldoende is geborgd.
Begin 2008 rondde Opta een reorganisatie af, die voornamelijk de ondersteunende bedrijfsonderdelen trof. De afdeling Automatisering, met zes ict'ers, twee mensen die verantwoordelijk zijn voor het digitaal archief en twee die zich over de website buigen, werd gesplitst en deels ondergebracht bij de collega's van Communicatie.
De zes automatiseerders werden onderdeel van het nieuwe cluster Bedrijfsvoering, vertelt Eijgenraam. Zij hebben geen eigen afdelingshoofd, maar rapporteren direct aan de manager van het cluster. 'De organisatie is veel platter geworden en Automatisering is een grotendeels zelfsturend geheel.'
Kritische beschouwing
De systeembeheerders zijn flexibel inzetbaar en hebben kennis van zaken buiten hun eigen expertise, staat in het evaluatierapport. Bovendien zijn prestatie-afspraken gemaakt met het college van Opta, dat eindverantwoordelijk is. De onderzoekers hebben de indruk dat de ict-kwaliteit daardoor 'voldoende onderwerp van gesprek en kritische beschouwing is' en daarmee goed is geborgd.
Ict is voor Opta niet onbelangrijk, licht de woordvoerster toe. 'Technologie ondersteunt de primaire taken van de organisatie, zoals het beheer en de uitgave van telefoonnummers en het online verstrekken van informatie.' Ook voor de secundaire bedrijfsprocessen is ict van belang. 'Denk daarbij aan het bijhouden van de financiën, het beveiligen van alle databases en het bijhouden van het interne kennisnet.'
Strippenkaart
Voor grote ict-vraagstukken kan Opta terecht bij een paar externe dienstverleners. Zij kunnen aan de hand van een zogenoemde 'strippenkaart-afspraak' door de instantie worden opgetrommeld voor tweede- en derdelijns ondersteuning. Eijgenraam wil niet zeggen welke dienstverleners het betreft. Uit de evaluatie blijkt dat Opta slechts sporadisch van hun diensten gebruikmaakt.
Behalve Bedrijfsvoering bestaat Opta tegenwoordig uit het cluster Markten en het cluster Consumenten, Nummers & Bestuur (CNB).
Vaag verhaal over een vage organisatie. Wat betekende de oude situatie voor de diensten en de kosten? Wat wilde men door de reorganisatie verbeteren. Hoe is de verandering opgepakt? Is het beter geworden? Geen enkele informatie daarover.
Dit verhaal lijkt wel door een afdeling Communicatie gemaakt te zijn; veel woorden en schijn. Zonde van de energie.