Google probeert met man en macht te vermijden dat afnemers verplicht zijn ook zijn aanvullende software aan te schaffen. “Wij willen geen gedwongen winkelnering, want we weten dat je daar niet oud mee wordt”, zegt Erik de Muinck Keizer, country manager Benelux bij Google. “En het houdt ons scherp.”
Een gesprek bij Google in het kantoor aan de zuidas van Amsterdam begint voor bezoekers die voor het eerst de vijftiende verdieping van het kantorenpand bezoeken steevast met een rondleiding. Mensen die bij de zoekmachinefabrikant werken, zijn trots op hun veelkleurige werkomgeving. Een heus fietspad, afgetekend in de vloerbedekking, leidt langs open werkplekken. "Maar het mooist vind ik het uitzicht, hoewel het nu wat tegenvalt", zegt De Muinck Keizer op een grijze, druilerige vrijdagmiddag.
Het zal te maken hebben met zijn voorliefde voor de bergen in Zwitserland en tourskiën. "Ik geniet enorm van skiën. Ik doe dat al sinds mijn vierde. Het is vooral het gevoel van vrijheid dat me erin aanspreekt. Daarom doe ik ook aan tourskiën: je gaat met de skilift naar boven, stapt uit op het hoogste punt, doet stijgvellen onder je ski’s en loopt naar de top. Daar doe je de stijgvellen weer in je rugzak en suist aan de andere kant van de berg naar beneden. Niet de piste waar iedereen vanaf gaat, maar de ongebaande paden. Dat spreekt mij het meest aan en dat gevoel van vrijheid ervaar ik ook bij Google. Hier krijg je alle vrijheid om jezelf te ontplooien, je wordt gestimuleerd zelf ideeën aan te dragen en die worden serieus genomen. Creativiteit wordt hier beloond."
Google Enterprise
Google bestaat eigenlijk uit twee bedrijven. Het ene richt zich op de consumentenmarkt en het andere heeft business to business als doelgroep. "Iedereen kent wel onze zoekmachine en weet dat resultaten gepaard gaan met advertenties die gekoppeld zijn aan de zoekopdracht, de zogenoemde adwords. Doordat we geld verdienen met advertenties, kunnen we de zoekmachine, de mailbox en de online applicaties gratis aanbieden aan consumenten. In het bedrijfsleven zit echter niemand te wachten op advertenties als hij gewoon zijn werk aan het doen is. Dat is alleen maar storend. Vandaar dat we ook een onderdeel hebben dat zich specifiek op het bedrijfsleven richt, Google Enterprise", vertelt De Muinck Keizer.
Met 1200 medewerkers wereldwijd is eerst geprobeerd de producten van Enterprise direct aan de man te brengen, maar al snel werd duidelijk dat daarmee niet de schaalgrootte viel te behalen die Google voor ogen staat. "Daarom hebben we een partnerprogramma opgezet. Wij hebben heel strategisch ook de keuze gemaakt dat we niet zelf een professional services afdeling opzetten. Voor het implementeren van onze producten en het advieswerk moeten bedrijven aankloppen bij de resellers. Zij zijn ook degenen die migraties uitvoeren van een bestaand platform naar onze Apps. Bedrijven kunnen een abonnement nemen op ons zakelijk aanbod van veertig euro per gebruiker per jaar. Van dat bedrag gaat een deel naar de resellers. Zij kunnen echt goed winst maken met Google. Zeker als ze implementaties en migraties uitvoeren", aldus de directeur voor Google Enterprise Benelux.
Enkele partners zijn bijvoorbeeld Capgemini, Accenture en e-Office. "Dat zijn de grote jongens, die opereren bij grote klanten", legt hij uit. "Onze producten zijn echter ook – en misschien wel juist – interessant voor de kleinere bedrijven. Dus hebben we ook resellers nodig die actief zijn bij het midden- en kleinbedrijf. We kunnen nog altijd nieuwe wederverkopers gebruiken."
Migratietools
Behalve de online applicaties heeft Google ook een search appliance voor het bedrijfsleven in het aanbod. Dit is een kastje dat ergens in het netwerk wordt geplaatst en zoekopdrachten binnen het intranet en de eigen website afhandelt. "Het werkt hetzelfde als de grote rekencentra die wij overal in de wereld plaatsen om internet te indexeren, maar dan op de kleine schaal binnen een eigen organisatie. Ook de appliances vinden via resellers hun weg naar de markt."
De meeste aandacht gaat echter uit naar de suite Google Apps Premier, die overigens voor educatieve organisaties – universiteiten, (hoge)scholen en andere onderwijsinstellingen – gratis is. "Daar zit Gmail in, waarvan we onlangs de opslagruimte hebben vergroot naar 25 GB. En dat is heel veel; ik doe al jaren met die mailbox, gooi niets weg en hij is nog lang niet vol", vertelt De Muinck Keizer. "Verder zit Google Talk daarin, waarmee je kunt bellen of chatten met collega’s of klanten. Google Agenda kun je met anderen delen, zodat je gemakkelijk bedrijfsvergaderingen kunt coördineren. Met Docs & Spreadsheets kun je documenten delen en zo real-time samenwerken. Ook kun je documenten online publiceren en delen. Met Startpagina is het mogelijk bedrijfsnieuws en belangrijke informatie op een personaliseerbare startpagina te plaatsen en met Page Creator kun je snel webpagina’s maken en publiceren."
Voorts beschikt Google over tal van API’s (application programming interfaces) om Google Apps te integreren in de bestaande it-infrastructuur of die van derden. "Op dat vlak komen ook de resellers in beeld, want dit vergt toch wel enige kennis van zaken. Wij stellen migratietools ter beschikking. Bij de services die onze partners kunnen leveren, hoort bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een single sign-on te creëren."
Eindgebruiker centraal
Google stelt dus zelf applicaties ter beschikking, maar het is ook mogelijk voor isv’s (independent software vendors) toepassingen te ontwikkelen die aansluiten op Google Apps. "Daarvoor hebben wij de Apps Engine gemaakt. Daarmee kunnen ontwikkelaars op onze robuuste, centrale infrastructuur applicaties ontwikkelen. Daar is veel vraag naar", stelt De Muinck Keizer.
Hij benadrukt dat Google op geen enkele wijze technologie aan de man brengt die ervoor zorgt dat alleen de eigen producten daarop aansluiten. "We willen op alle manieren een vendor lock-in voorkomen, want we hebben in de geschiedenis gezien dat je daar als bedrijf niet oud mee wordt", zegt hij. "Wij stellen altijd de eindgebruiker centraal. Daarmee houd je de klanten tevreden. Bovendien houdt dit uitgangspunt ons ook scherp, want we moeten op zijn minst markconform presteren, maar liever beter, om voorop te kunnen blijven lopen."
In de Benelux is besloten dat eind 2010 negentig procent van de business van Google Enterprise via resellers moet verlopen. "We gaan niet met iedereen in zee. Een reseller moet eerst al 25 Apps-accounts hebben verkocht, voor hij kan deelnemen aan ons partnerprogramma. Daarmee laat iemand immers zien al enige ervaring met en kennis van ons product te hebben opgebouwd. Wij verwachten van partners dat ze proactief de markt opgaan met Google Apps Premier."
Open model
Google opereert met zijn oplossingen binnen de cloud. "We maken op dit moment een grote overgang mee naar een ander computermodel. Niet meer een zwaar besturingssysteem en volledige programma’s op een client, maar een licht besturingssysteem of alleen een browser op een client, waarbij de applicaties in de cloud draaien. Daar wordt eveneens de dataopslag afgehandeld. Met een slimme telefoon of een netbook kan ik mijn werk overal doen. Ik vind het prachtig dat ik door bij Google te werken midden in die overgang naar een ander model sta; dat wij daaraan bijdragen", vertelt De Muinck Keizer.
Hij zegt dat er wereldwijd al 1,8 miljoen bedrijven en bedrijfjes zijn die Google Apps gebruiken en dat er nog meer producten in de coulissen staan om die overgang naar cloud computing te vergemakkelijken. "We hebben natuurlijk al Android, het open source besturingssysteem voor slimme telefoons. Op dit moment zijn de meeste applicaties ontwikkeld voor de iPhone, maar Gartner meent dat wij dat in 2012 hebben ingehaald. Dat is mogelijk, omdat we in een open organisatie werken. Iedereen kan applicaties voor Android ontwikkelen en ter beschikking stellen, terwijl Apple de broncode niet vrijgeeft. Zoals gezegd: wij geloven heilig in het open model, omdat we er duidelijk de voordelen van inzien."
Chrome OS
Google heeft nog meer op de plank liggen. Enige tijd geleden heeft het bedrijf al de Chrome browser op de markt gebracht. Volgend jaar komt het Chrome OS op de markt. "Dat is een enorm snel besturingssysteem. Je zet je computer aan en je kunt meteen aan de slag. Nu moet ik zeker tien minuten wachten voordat mijn pc alles heeft ingeladen om te gaan werken. Met Chrome OS is dat verleden tijd. Ook dit is een open source programma, zodat iedereen applicaties kan ontwikkelen. Volgend jaar staat de introductie van het besturingsprogramma nadrukkelijk bij ons op de agenda."
En dan is er natuurlijk nog Google Wave, waarvan op dit moment een publieke beta-test draait, overigens alleen bij diegenen die daarvoor een uitnodiging hebben ontvangen. Op den duur zal dit nieuwe communicatieprogramma ook wel de enterprise-versie halen.