Ict-dienstverlener Fujitsu Services Nederland heeft vlak voor kerst een forse reorganisatie aangekondigd. Voor ongeveer tweehonderd van de ruim 450 medewerkers komt de arbeidsplaats te vervallen. Het bedrijf houdt rekening met 120 gedwongen ontslagen. De reorganisatie moet voor april 2010 zijn afgerond. Het bedrijf ziet zich door aanhoudende tegenvallende resultaten genoodzaakt om in het personeelsbestand te snijden. Begin 2009 probeerde het bedrijf nog tweehonderd ict'ers te werven.
Medewerkers zijn vrijdag 18 december via een e-mail ingelicht. In dat bericht schrijft financieel directeur Rico Schaap: 'We realiseren ons dat de timing van deze aankondiging gezien de feestdagen gevoelig ligt.' De reorganisatie is volgens de dienstverlener onontkoombaar. Met uitzondering van het boekjaar 2007-2008 boekte het bedrijf de afgelopen zes jaar op rij verlies.
Mede door de economische omstandigheden, de teruggevallen vraag naar dienstverlening, de druk op de kosten en de vraag naar specifieke ict-dienstverlening die de dienstverlener volgens eigen zeggen niet heeft kunnen volgen, is gekozen voor ingrijpende maatregelen. Schaap: 'Fujitsu Services Nederland kenmerkt zich door onderbesteding van projecten en een overcapaciteit aan medewerkers.'
Een deel van de ongeveer tweehonderd medewerkers waarvan de arbeidsplaats vervalt, kan mogelijk elders binnen Fujitsu of bij een derde partij aan de slag. Het bedrijf noemt echter geen aantallen. Een deel van de geschrapte functies wordt opgevangen door interne vacatures te laten vervallen en tijdelijke contracten niet te verlengen. Toch houdt het bedrijf rekening met ongeveer 120 gedwongen ontslagen. Om welke functies het precies gaat, is op dit moment niet bekend. De dienstverlener stelt dat de reorganisatie door het hele bedrijf wordt doorgevoerd.
Ontslagbrief
Het bedrijf dat in Maarssen is gevestigd, biedt werknemers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd een vertrekregeling aan. Personeelsleden die geraakt worden door de reorganisatie ontvangen op woensdag 30 december 2009 een aangetekende brief.
Begin 2009 organiseerde Fujitsu Services Nederland nog een grote wervingscampagne. Toen was het bedrijf op zoek naar tweehonderd nieuwe ict'ers en wierf daarvoor zelfs aan de ingangspoort van branchegenoot Ordina.
Wegwerp ICT’er, wat moet ik meer zeggen.
Vooral met z’n allen zo doorgaan, dan willen de besten onder ons nooit meer voor zo’n bedrijf werken. Ik denk zelfs dat de meesten dit idee al hebben.
En dat, terwijl informatie- en communicatievoorzieningen
het bestaansrecht lijken te zijn van de westerse samenleving, nu, en nog meer in de toekomst.
Ongelofelijk als je dit zo ziet. Vorig jaar (nog geen jaar geleden) waren ze bij een collega bedrijf (HP ofzo) personeel aan het werven want ze hadden er 2000 nodig in alle takken van sport.
Nee vooral zo doorgaan. Als het dan straks weer beter gaat kunnen ze helemaal niemand meer krijgen. Nee wordt tijd dat men wat ethischer te werk gaat in dit soort organisaties.
Het hele stelsel van “human resources”, trainingen, certificering en standardisatie, zorgt enkel en alleen voor een verdergaande onmenselijking van de IT schijnwerkelijkheid ipv zogenaamde verbeteringen. Schande voor Fujitsu, als Japans bedrijf, in navolging van Toyota’s Taiichi Ohno, zou het overduidelijk moeten zijn dat als de menselijke maat ontstegen wordt met procedures dat het bedrijf niet meer levensvatbaar is. Bah.
Ja, dat zat er aan te komen.
Lage tot geen kwaliteit op sommige onderdelen en/of afdelingen.
Veel verloop en geen goed geschoold personeel in de uitvoering.
Bijzonder vervelend voor al die werknemers die nu in spanning zitten voor de kerst.
Sterkte
Shit voor de losers aldaar, de echte specialisten kunnen overal aan het werk…. en dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven….
Wat een timing van de directie….
Midden in de feestdagen nog even een klein berichtje, aangetekend en wel. Verdient zeker geen schoonheidsprijs….
Wens al m’n ex-collega’s welke dit treft veel sterkte. Jammer van je commentaar Eric… Er werken daar zeker ook capabele mensen welke zich al zeer lange tijd voor de organisatie hebben ingezet.
En waar ben jij specialist in? Drie keer hetzelfde posten of zo? Ja de echte goede mensen komen misschien aan een baan, maar niet iedereen kan de beste zijn. Zijn die ‘wegwerp mensen ‘ dan ‘losers’ die maar moeten barsten? Je vind jezelf best wel goed hè, Eric. Goh heej fijn voor je hoor.
Begin 2009 nog personeel werven aan de poort van de concurent, tevens al 6 jaar op rij verliesgevend, dat moet wel fantastisch management zijn daar en dat allemaal zo vlak voor de gezellige Kerstdagen!
Chapeau directie ga zo verder en jullie zullen het nog ver schoppen.
Mijn post was inderdaad 2x teveel gepost, waarvoor mijn excuses. En misschien is het voor sommige mensen inderdaad even vervelend nieuws maar ik denk dat de toppers zo weer nieuw werk hebben. De rest komt ook vanzelf weer aan de bak!
Het is toch schandalig van de directie dat ze nog geen jaar geleden aan het recruiten zijn voor de poorten van Ordina en nu al 200 man moeten ontslaan.
Ik wens de oud Fujitsu mensen die straks zonder werk zitten veel succes met het vinden van een nieuwe baan, dat gaat vast lukken!
Voor de heren directie Fujitsu hoeven we ons geen zorgen te maken, deze heren zitten er straks heerlijk bij rond de kerstdagen….zo gaat het toch altijd, men heeft nu in ieder geval weer een goed excuus om voor de overige werknemers opslag te weigeren…. gouden tijden!
Ik mis het bericht waarin de directie verantwoordelijke voor het wanbeleid naar huis is gestuurd.