In de strijd om de beste business cases van 2009 heeft ook Brain Force een inzending gedaan. Met het project Bugaboo International dingen zij mee naar de prestigieuze Computable-prijs. Het project en aangekoppelde business case gaan over het moderniseren van de wereldwijde ict-infrastructuur van Bugaboo.
Bugaboo International is een snelgroeiende internationale organisatie. Het bedrijf groeit in rap tempo en heeft onlangs productiefaciliteiten geopend in China. In 2009 is bij Bugaboo International op ict-gebied een belangrijke stap gezet om drie strategische zaken te laten evolueren: internationale expansie, snelle groei en ict als sociaal middel. De ict-infrastructuur moest kwalitatief op een hoger plan gebracht worden en meer gebruikers aankunnen. Het project bestaat uit de modernisering van de technologie (Windows 7, Windows Server 2008 en Exchange 2007), de procedures en de beheermiddelen van ict-infrastructuur. Het faciliteert de mind-set van de Bugaboo-medewerker dat hij/zij niet meer gebonden is aan tijd en plaats en met ict zijn/haar businessproces kan sturen.
Sociale media
'Bugaboo International geeft ict een strategische rol binnen het bedrijf', aldus Xavier Geerdink van Brain Force. 'De organisatie evolueert stapje voor stapje naar een 'social enterprise'. Het doel daarvan is dat waar nuttig, ict onderdeel is van de levering van de producten, de beleving van consumenten en de branding. Uitingsvormen hiervan zijn bijvoorbeeld service desk-medewerkers die actief participeren in sociale media en profielintegratie op de website.'
De modernisering van de ict-infrastructuur heeft een nullijn gecreëerd voor deze strategie. Geerdink: 'De omgeving moest kwalitatief op een hoger plan gebracht worden en groter worden in het aantal ict-voorzieningen. De ict-infrastructuur is in deze visie een commodity, die gewoon beschikbaar moet zijn en er moeten zo min mogelijk resources gealloceerd worden op het onderhoud daarvan.'
Stakeholders
De vernieuwing van de ict-infrastructuur heeft voor diverse stakeholders verbeteringen met zich meegebracht. Zo kunnen de medewerkers en de kenniswerkers mobiel werken zonder zich druk te maken over de beschikbaarheid van ict-toepassingen (bijvoorbeeld erp, online, productiviteitstoepassingen, sociale media). De beschikbaarheid thuis wordt bijvoorbeeld gerealiseerd door de Windows 7-functie Direct Access, waarmee thuis dezelfde zaken gedaan kunnen worden als op kantoor.
De ict-afdeling heeft nu een minimale beheerinspanning van de infrastructuur en voor hen is dit een optimale investering voor strategische ict-projecten op het gebied van onder andere e-commerce, website-ontwikkeling en integratie met sociale media. Klanten hebben nu indirect een beter en leuker contact met het bedrijf Bugaboo. Het management heeft ict ingezet als enabler voor creatieve oplossingen en heeft met de moderniseringsslag rust gecreëerd ten aanzien van de beschikbaarheid van ict-middelen. Tot slot past marketing ict toe als facilitator om Bugaboo onderdeel van het sociale netwerk te laten worden.
Succesfactor
Geerdink meent dat het vernieuwend aan de strategie van Bugaboo is dat ict als smeerolie gebruikt wordt om onderdeel te worden van het sociale netwerk met klanten. 'De implementatie van de nieuwe technologieën Windows 7 en Windows Server 2008 zijn gedurfd omdat deze nog niet officieel op de markt beschikbaar waren. De hrm-doelstelling was om medewerkers te faciliteren in de nieuwe mindset dat het klantcontact verder gaat dan de kantooruren. De technologie fungeert hier ook als breekijzer om concreet deze veranderingen te faciliteren. Een succesfactor is dat er mobiel gewerkt kan gaan worden zonder in te boeten op beschikbaarheid van ict-toepassingen. Daarnaast is een minimale beheerinspanning van de infrastructuur nodig, wordt bespaard op onderhoud en is het een optimale investering in strategische ict-projecten.'
Beste business case van 2009
Ook meedoen aan deze competitie? Zorg dan dat je ook je business case uitwerkt en indient bij de redactie van Computable. Een vakkundige jury buigt zich over voorgedragen cases en kiest de uiteindelijke winnaar. Uiteraard zijn business cases van afgeronde projecten welkom, maar ook de business cases van nog lopende of nog te starten projecten zijn welkom. Zolang de business case of het project maar linkt aan het jaar 2009.
Het aanmelden van business cases kan tot en met 20 januari 2010. In april 2010 worden de beste business cases van 2009 bekendgemaakt, mede in de jaargids Computable Business Cases 2010.