Hardwareleverancier Dell bundelt zijn bestaande ict-dienstverleningsactiviteiten en die van het pas ingelijfde Perot Systems in een nieuwe dienstentak Dell Services. In Nederland is Perot echter zo klein dat de gevolgen voor Dell Nederland beperkt zijn. Dat vertelt Dolph Westerbos, vice president Services & Solutions EMEA. Zijn organisatie gaat op in Dell Services.
Perot Systems is volgens Westerbos wel een goede aanvulling op het dienstenpakket van Dell. 'Dat uit zich vooral op de vlakken van applicatiebeheer, ict-consultancy en datacenterbeheer. Daarin is Perot sterker dan Dell', legt hij uit.
Het dienstenportfolio van Dell bestaat voornamelijk uit technische ondersteuning aan hardware en infrastructuur, managed support (implementatie, onderhoud en helpdesk voor hardware) en consulting (advies over bijvoorbeeld infrastructuur, datacenters, virtualisatiestrategie en opslagconsolidatie).
Segmentering
Perot Systems heeft bovendien een sterke marktsegmentering, vervolgt Westerbos. 'Ze hebben specifieke oplossingen voor klanten in de gezondheidszorg, de financiële sector, overheid, transport en industrie.' Hij legt uit dat Dell pas in het begin van 2009 koos voor segmentering naar particulieren, mkb, grootzakelijk en overheid. 'Dat wordt nu versneld en versterkt.'
Clouddiensten vormen een belangrijke groeimarkt voor de Europese Dell-organisatie, legt Westerbos uit. Ze bestaan vooral uit diensten voor werkplekbeheer, softwaredistributie en patchmanagement. De grootste groeier binnen de ict-dienstverlening van Dell is de fail-over clouddienst voor Microsoft Exchange, zegt Westerbos. 'Als bedrijven een probleem met Exchange hebben in hun datacenter, kan met deze dienst direct worden overgeschakeld naar een kopie in de cloud.'
In november 2009 rondde Dell de overname van dienstverlener Perot Systems af. Het bedrijf betaalde er 3,9 miljard dollar voor. Bij Dell Nederland werken ongeveer zeshonderd mensen. In de Nederlandse vestiging van Perot in Amersfoort werken ongeveer tien man.