Als je overtuigd bent dat business intelligence een goede volgende stap is, maar je weet niet precies hoe, wat en waar te beginnen, dan is dat begrijpelijk. Er is geen twijfel, BI is ingewikkeld! Het doel van BI is relatief rechttoe rechtaan, gebruik data om de bedrijfsvoering te verbeteren, te verantwoorden of te beheersen. Het klink eenvoudig, maar slechts een beperkt aantal ondernemingen heeft daadwerkelijk haar BI-volwassenheidsdoelstellingen gehaald.
Wat maakt een BI-implementatie zo'n uitdaging? Het technische deel van BI is al verbijsterend. In deze 21e eeuw hebben we heel veel toolkeuzes. Uit die veelheid aan mogelijkheden moet besloten worden welke tool wat kan en hoe deze moet worden ingezet. Het is bijna ontmoedigend!
Het goede nieuws is dat veel tools behoorlijk volwassen zijn en veel voorstanders en gebruikersgroepen hebben. Welk product je ook kiest, het kan worden aangepast aan jouw wensen en aan jouw omgeving. Het groeit mee met de onderneming. Netwerkbandbreedte, servercapaciteit en andere technische obstakels zijn van belang, maar vormen niet langer de kritieke succesfactor voor een succesvolle BI-strategie.
Het draait om BI-governance; het definiëren en implementeren van een infrastructuur die de bedrijfsdoelstellingen behartigen. Deze infrastructuur omvat hardware, software, mensen en de strategie, waaronder ook visie, architectuur, etc. die nodig is om de juiste informatie te achterhalen uit een steeds groter wordende hoeveelheid gegevens.
Om het BI-governanceproces te begrijpen, heb je inzicht nodig in de ontwikkeling van business intelligence. Veel ondernemingen plaatsen business intelligence in een probleem-/oplossingkader. Als zich een probleem voordoet, wordt dit geanalyseerd en wordt de oplossing nog te vaak gezocht in een tool, datamart of datawarehouse. Men schaft die zaken aan en voilà je hebt business intelligence. Helaas, zo werkt het niet.
Business intelligence is niet een eenmalig project, het is eerder een bedrijfsfunctie en een bedrijfslevenslang proces. Aangezien het bedrijf zich ontwikkelt en verandert, veranderen ook de BI-eisen. Governance is cruciaal in de huidige uitdagingen rond afnemende ict-budgetten en de toenemende vraag naar ict-capaciteit en -diensten.
Om ervoor te zorgen dat alle BI-initiatieven in elkaar blijven passen en voldoen aan dezelfde omschrijvingen en normen, is een BI-governancekader of -handvest essentieel. De twee belangrijkste uitdagingen van vandaag zijn efficiency en afstemming met de business.
Aangezien de meeste cio's worstelen om te voldoen aan beide doelstellingen raken quality assurance (QA) en governance gemakkelijk naar de achtergrond. Formele governanceprocessen worden steeds belangrijker in de poging alle vragen uit de business goed te prioriteren en te categoriseren.
Governance wordt ook succesvol ingezet bij het in lijn brengen van de ict-organisatie met de strategische doelstellingen van de ondermening. De (programma)manager van een BICC stimuleert een discussie tussen de corporate stakeholders over de keuze voor projecten. Alleen de projecten die in potentie de hoogste bijdrage aan de onderneming opleveren, worden geselecteerd en uitgevoerd.
BI is geen project meer maar een (ondersteunende) bedrijfsfunctie, naast andere onderdelen zoals ict en marketing. Komende periode ga ik in enkele eenvoudige stappen verder in op het belang van BI-governance en hoe dit binnen organisaties te verantwoorden en te initierenis. BI-goverance is de sleutel voor het succes op langere termijn van een goede BI-implementatie.
Hallo Joost,
Gevoelsmatig denk ik dat je hier een heel goed topic aansnijdt. Ik zie binnen het governance verhaal een uitdaging als het gaat om het balanceren van korte vs. lange termijn doelstellingen. Het is daarom goed zowel ICT staf, als business stakeholders rondom het BI onderwerp te verzamelen. Ik zie uit naar je volgende posts!