De detailhandel heeft in oktober van dit jaar 4,3 procent minder omzet behaald in vergelijking met oktober 2008. Net als in de voorgaande maanden waren consumenten terughoudend met het doen van aankopen. Ook de winkels in woninginrichting-artikelen en consumentenelektronica boekten minder omzet.
De omzet in de detailhandel staat sinds het begin van 2009 onder druk. Waar de hele detailhandel de eerste maanden van de recessie nog redelijk wist te weerstaan met een licht afnemende omzetgroei is over de laatste tien maanden tot en met oktober de omzet van de totale detailhandel 5 procent lager. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
De extra zaterdag ten opzichte van oktober 2008 had een gunstig effect op de omzet in de detailhandel. Na een correctie hiervoor komt de omzet in de detailhandel bijna 6 procent lager uit. Hiermee ligt de gecorrigeerde omzetontwikkeling in lijn met die in de voorgaande maanden. De winkels in non-food zagen hun omzet met ruim 6 procent dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De winkels in doe-het-zelfartikelen kenden de grootste terugval in omzet met bijna 11 procent. Ook de winkels in woninginrichting-artikelen en consumentenelektronica boekten minder omzet. De kledingwinkels vormden in oktober een lichtpuntje binnen de non-foodsector. In tegenstelling tot eerdere maanden hadden de winkels in bovenkleding (+1 procent) en de textielsupermarkten (bijna +3 procent) meer omzet.
De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden iets minder omzet dan een jaar eerder. De supermarkten noteerden een lichte groei, de voedingsspeciaalzaken zagen de omzet met ruim 5 procent krimpen.