Telecomaanbieder KPN durft nog niet vol in te zetten op de ontwikkeling van glasvezelaansluitingen die tot aan de voordeur reiken. De onderneming breidt zijn glasvezelnetwerken weliswaar op regionaal niveau stapsgewijs uit, maar ziet ook de noodzaak om zijn bestaande kopernetwerk te voorzien van een hogere snelheid. ‘Deze combinatie biedt KPN een optimale balans tussen investeringen en opbrengsten’, meldt het bedrijf op zijn site.
KPN biedt van oudsher internetverbindingen via zijn koperen telefoonnetwerk, bijvoorbeeld als adsl. In mei 2008 betrad het telecombedrijf echter ook de glasvezelmarkt door een groot belang te nemen in Reggefiber. Dat bedrijf biedt snelle glasvezelverbindingen die reiken tot aan de voordeur van bedrijfspanden en woonhuizen. Glasvezel wordt door velen gezien als de toekomstige standaard voor snel vast internet en andere interactieve diensten.
De aanleg van glasvezel tot aan de voordeur (FTTH: fiber to the home) is echter kostbaar, tijdrovend en in sommige regio’s zelfs onzeker. Zo verwacht staatssecretaris Frank Heemskerk dat de aanleg lang niet overal in Nederland commercieel van de grond komt zonder financiële deelname van provincies of gemeenten. Ook KPN wil samen met Reggefiber slechts stapsgewijs en op basis van proeven, glasvezelkabels in de grond leggen. Bovendien meldt het bedrijf dat de glasvezelaanleg vaak gepaard gaat met leveringsproblemen en haperende ict-systemen.
Marktaandeel
Zolang FTTH nog niet op grote schaal beschikbaar komt, zoekt KPN naar andere manieren om zijn aandeel op de markt voor snel vast internet te behouden en vergroten. Het bedrijf kiest daarom voor nieuwe investeringen in zijn koperen telefoonnetwerk. Halverwege 2010 hoopt het bedrijf de dataoverdracht op deze koperdraden 50 procent te versnellen met behulp van de nieuwe technologie VDSL-CO.
Andere netwerkaanbieders proberen hun eigen marktpositie te verbeteren. Daaronder zijn bijvoorbeeld de kabelmaatschappijen, die met nieuwe technieken de snelheid op de standaardtelevisiekabel (coax) weten op te schroeven. Ook aanbieders met een eigen koper- en/of glasvezelnetwerk, zoals Colt en BT, strijden om een groter marktaandeel.