Eneco heeft Capgemini geselecteerd voor het leveren, implementeren en onderhouden van software voor business process management. Die software, draaiend op een Oracle-platform, is nodig om de grootschalige invoering van de slimme meter in goede banen te leiden. De opdracht heeft een waarde van 2,5 miljoen euro. Het beheercontract loopt tot 30 april 2019.
Voor het nieuwe metermarktmodel, met gebruikmaking van digitale slimme meters, moeten energieleveranciers hun organisatie, processen en systemen aanpassen. Volgens wetgeving moeten de verschillende aanpassingen in 2010 worden uitgevoerd. De uitrol van slimme meters betekent voor Eneco dat het wordt geconfronteerd met een enorme toename van het aantal ‘meterbewegingen’: van de huidige vijftigduizend per jaar naar zo’n vier miljoen meterwisselingen op twee miljoen locaties in zes jaar tijd. In de praktijk komt dit neer op tien meterwisselingen per minuut.
Om deze opschaling in goede banen te leiden is procesoptimalisatie noodzakelijk. Het ontbreekt Eneco echter aan een tool voor business proces management. Daarvoor schreef het energieconcern een aanbesteding uit. Capgemini versloeg in de tender onder andere Logica. De bpm-oplossing, door Eneco het dsl-platform genoemd (dsl = doorsluisluik), is gebaseerd op Oracle. Capgemini is verantwoordelijk voor het applicatiebeheer en het technisch beheer. Het functioneel beheer van de software en het dsl-platform zal intern binnen Eneco worden ondergebracht.
Sleutelprocessen
Het platform fungeert als interface tussen andere betrokken systemen. De functionaliteit is vertaald in negen sleutelprocessen:
1. Aanleveren van valide brondata voor lange termijn planning, operationele planning en uitvoering van meterhandelingen (zoals opname, storingen en met name meterwissels).
2. Ondersteunen van voorbereidingswerkzaamheden (verkennen en schouwen).
3. Process-handover tussen regiefunctie en uitvoeringsprocessen.
4. Controleren & coördineren van beschikbare materialen (met name meters).
5. Tracking &Tracing van meters.
6. Coördineren van storingsverhelping.
7. Controleren & coördineren van financiële verwerking.
8. Monitoren van klantcontacten met betrekking tot meterwissels.
9. Process-handover en voortgangsmonitoring van betrokken uitvoeringsprocessen (wissel, administratieve verwerking, ingebruikname, inkoop, logistiek en financiën).