Partners van softwareleverancier SAP kunnen voor het nieuwe CRM On Demand-systeem add-ons maken, zodat ze een eigen specifieke oplossing kunnen aanbieden. Het gaat dan om een toevoeging op het bestaande systeem, waardoor het product beter geschikt wordt voor een bepaalde sector of bepaald land. De nieuwe versie van SAP CRM On-Demand verschijnt in 2010.
Het online crm-systeem wordt gebouwd op het Frictionless-platform. Dat platform verkreeg de softwaremaker in 2006 toen het Frictionless Commerce kocht. Dat bedrijf was maker van e-sourcing applicaties. Ook de vorige versie van SAP CRM On-Demand was gebouwd op dit platform, maar toen konden partners nog geen toevoegingen aan het product doen.
CRM on demand is de crm-webdienst van de Duitse softwaremaker. Deze oplossing is vooral interessant voor organisaties uit het midden- en kleinbedrijf. Het bedrijf paste eerder al zijn partnermodel aan, en hoopt daarmee meer voet aan grond te krijgen in het midden- en kleinbedrijf. Door de zware economische omstandigheden ziet SAP de verkoop van software aan grote klanten zoals multinationals teruglopen. Het bedrijf zoekt daardoor naar nieuwe samenwerkingsverbanden en distributievormen. Het bedrijf besloot in augustus 2009 om software op abonnementsbasis te verkopen.
Online CRM
Klanten kiezen steeds vaker voor een online crm-applicatie. De omzet uit crm-software als webdienst is in 2009 goed voor bijna een kwart van de wereldwijde omzet uit crm-software, voorspelt onderzoeksbureau Gartner. De afgelopen vier jaar steeg de wereldwijde omzet uit dergelijke software als webdienst van een markaandeel van 8 naar bijna 24 procent. Na webdiensten voor content, communicatie en samenwerking (omzet 2,6 miljard dollar) is crm (2,3 miljard dollar omzet) het grootste segment van software als webdienst.