Op het ontstaan en de verdere ontwikkeling van open standaarden als pdf/a moeten alle belanghebbenden invloed kunnen uitoefenen. Dit wordt des te pregnanter als een open standaard dwingend wordt geadviseerd. Zo hanteert het College Standaardisatie met betrekking tot het gebruik van pdf/a bij overheidsinstanties een politiek van 'comply or explain'.
Dit betekent dat de standaard vergaande invloed zal hebben op de manier waarop de overheid omgaat met het archiveren van informatie over burgers, maar ook hoe burgers om kunnen gaan met informatie die zij verstrekken aan de overheid. Iets waar je zorgvuldig mee om moet gaan, rekening houdend met ieders belang.
Het is echter sterk de vraag of de Nederlandse overheid en haar burgers op deze belangrijke standaard ook maar enige invloed heeft. Nederland is via het NEN slechts Observing Member in het comité dat de standaarden rond documentmanagementapplicaties (waaronder pdf/a) vorm geeft en onderhoudt.
Voor iets wat zo'n grote impact kan hebben als een standaard voor het archiveren van documenten, zou ‘open' ook moeten inhouden dat belanghebbenden (overheid, burgers, software-ontwikkelaars) invloed kunnen uitoefenen op de ontwikkeling van standaarden. Juist in gebieden die nog volop in ontwikkeling zijn is dit van groot belang. Passiviteit hierin kan alleen maar nadelige gevolgen hebben.
Een open standaard hoeft niet door iedereen te beinvloeden zijn.
HTTP is ook een open standaard. Laten we daar vooral van afblijven.
Als de pdf/a standaard niet aan je eisen voldoet, staat het je vrij om een nieuwe standaard te introduceren.
Net zoals het Franse leger, die een eigen variant heeft gemaakt van Thunderbird.