Erp-systemen die niet eenvoudig aangepast kunnen worden op veranderingen in de organisatie en de markt veroorzaken omzetverlies. De systemen vertragen productlanceringen en overnames. Dat stelt onderzoeksbureau IDC na marktonderzoek in opdracht van softwareleverancier Unit 4 Agresso. Eenvijfde van de respondenten zegt dat een regide erp-systeem leidt tot een daling van de aandelenkoers van het bedrijf. IDC: ‘Bedrijven onderschatten het belang van een flexibel erp-systeem.’
IDC ondervroeg 214 managers bij multinationals naar de gevolgen van een regide erp-systemen voor de bedrijfsvoering. 14 procent van de ondervraagden noemde ‘omzetverlies door vertraagde productlanceringen’ en 17 procent gaf een ‘lagere klanttevredenheid’ aan als direct gevolg van starre bedrijfsinformatiesystemen. Volgens 21 procent van de ondervraagden leiden die gevolgen tot een lagere aandelenkoers.
Het gaat bijvoorbeeld om bedrijven in sectoren met veel veranderende wet- en regelgeving of met veel fusies en overnames. Voor die organisaties is het belangrijk dat het bedrijfssysteem gemakkelijk kan worden aangepast aan de nieuwe omstandigheden. ‘Bij de aankoop van een erp-systeem moet daarmee rekening worden gehouden’, stellen de onderzoekers.
200 en 350 miljoen euroUit het onderzoek komt naar voren dat systemen die niet eenvoudig aan te passen zijn, veel geld kosten. De helft van de ondervraagden geeft aan dat de kosten op korte termijn tussen de acht en tweehonderd miljoen euro bedragen. Eén op de tien bedrijven noemt zelfs bedragen tussen de tweehonderd en 350 miljoen euro. Dat is aanzienlijk meer dan de gemiddelde 800.000 euro die de ondervraagde bedrijven jaarlijks uitgeven aan het onderhoud van erp-systemen.
Het onderzoek laat zien dat organisaties hun ict-systemen voortdurend moeten aanpassen aan de snel veranderende omstandigheden. Slechts 4 procent gaf aan geen aanpassingen te hebben doorgevoerd aan het erp-systeem. De overige respondenten passen voortdurend, of als daar behoefte aan is, het systeem aan (43 procent). 14 procent doet dat dagelijks of wekelijks, 17 procent maandelijks en 12 procent van de ondervraagden past jaarlijks zijn bedrijfsinformatiesysteem aan.