Hoewel de tevredenheid van werknemers over het algemeen daalt, zijn zij het meest content bij ict-dienstverlener Sogeti. Dat zeggen onderzoekers van zakenblad Incompany. Volgens de analisten heeft de werkgever het vooral goed gedaan door in economisch slechte tijden goed met het personeel te communiceren. Desondanks zouden ict'ers over het algemeen wel minder naar hun zin hebben op het werk.
Incompany vroeg ongeveer 6.500 werknemers van 135 verschillende organisaties naar hun tevredenheid op het werk. Er werden vragen gesteld over de functie, arbeidsvoorwaarden, carrièreperspectief en bedrijfscultuur.
Uit de antwoorden blijkt dat medewerkers minder positief zijn over hun bedrijf dan in voorgaande jaren. Naast banken, zakelijke dienstverleners en mediabedrijven zou de tevredenheid vooral in de ict gedaald zijn. ‘De grote onzekerheid over de toekomst zorgt ervoor dat de kloof tussen de werkvloer en directies groeit', zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. ‘Bij veel verliezende bedrijven zie je schrijnend lage rapportcijfers voor de transparantie, flexibiliteit en waardering die werknemers ervaren.'
Offers
Wat die transparantie betreft, zou Sogeti van alle onderzochte ict-werkgevers het best uit de bus komen. Volgens Gerhardus komt dat door het ‘samen-uit-samen-thuis-model' van de werkgever. Sogeti's chief financial officer Ronald Spaans legt uit: ‘We hebben meteen duidelijk gemaakt dat we er alles aan zouden doen om samen de recessie door te komen, maar we hebben ook offers gevraagd van de medewerkers. De communicatie met de medewerkers is open en transparant verlopen.'
De dienstverlener liet aan het begin van dit jaar weten voor ongeveer 3 procent van het personeel geen werk te hebben, maar niet over te willen gaan tot ontslagen. Spaans: ‘Dat je het enige grote ict-bedrijf bent dat niet heeft gereorganiseerd, geeft vertrouwen en is iets om trots op te zijn.'
Niet alleen de onderzoekers van Incompany concluderen dat de werknemerstevredenheid gedaald is. Iets soortgelijks blijkt uit onderzoek van adviesbureau Integron. Volgens die gegevens zijn de ict'ers, vergeleken met personeel uit andere sectoren, nog altijd een van de meest tevreden werknemers. Zij zouden echter wel iets minder content zijn dan een jaar geleden.
Een felicitatie aan het adres van het management en de medewerkers van Sogeti lijkt me op zijn plaats. Zo zie je maar wat duidelijkheid en wederzijds begrip oplevert!
Waar halen jullie dit soort onderzoeken toch vandaan? Ik heb het laatste jaar heel van Capgemini en Sogeti mensen gesproken, en die zijn helemaal niet enthousiast. Dit is echt commerciele businesscase. En dan ook nog de felicitaties van een ex-medewerker.
Dat vind ik nou een goed punt!
Gaat alles wel goed thuis, Jan?
Mijn ervaring als Sogeti-medewerker is zoals in het artikel staat: doordat het management voortdurend openheid van zaken heeft gegeven voelde elke medewerker zich betrokken (ook ik heb heel veel Sogeti-medewerkers gesproken 😉
Daarnaast denk ik dat het wij-gevoel binnen Sogeti sterk aanwezig is – ondanks de grootte van het bedrijf.
De uitslag van het onderzoek is een bevestiging daarvan.
Ik sluit me bij Boudewijn en Arthur.
Door de sterke cultuur binnen Sogeti is het een hecht en transparant bedrijf. Tijdens deze moeilijke tijden heb ik gemerkt dat een van de cultuurwaarde duidelijk naar voren is gekomen, nl: Vertrouwen!
Ik denk dat veel bedrijven een voorbeeld kunnen nemen wat betreft de omgang met personeel, met name in de ICT.
Ik ben er trots op om met veel plezier bij Sogeti te werken!
Gerard van Haperen
Als buitenstaander merk ik toch wel erg veel gejubel met daarbij horende aangeleerde weerstand.
Mensen zonder inzet zullen tevreden zijn met de aanpak van Sogeti, voor hen geen groot gevaar voor ontslag. Daarnaast mogelijkheden voor extra cursussen. Zij zullen het beleid eerder hoge cijfers geven.
Voor mensen met inzet is het frustrerender, voor hen minder cursussen en minder beloning. Hard werken bij de klant wordt niet meer als bijzonder gezien en op een gegeven moment houdt solidariteit ook op. Zij zullen minder hoge cijfers geven.
Dat middelt dan uit naar een redelijk cijfer over het geheel.
En waar is een link naar de resultaten van het onderzoek?
@Piet”..Mensen zonder (directe) inzet bij een klant, zullen tevreden(er)zijn met de aanpak van Sogeti, voor hen geen groot gevaar voor ontslag. Volop mogelijkheden voor extra cursussen. Zij zullen het beleid eerder hoge cijfers geven..
Voor mensen momenteel ingezet bij een klant, is het frustrerender, voor hen minder cursussen en (relatief) minder beloning. Hard werken bij de klant wordt niet meer als bijzonder gezien en op een gegeven moment houdt solidariteit ook op. Zij zullen minder hoge cijfers geven..
Dat middelt dan uit naar een redelijk cijfer over het geheel..” Conclusie: Er werken (relatief) meer mensen met een lage inzet, dan met een hoge inzet bij Sogeti..
Dit vraagt inderdaad om publicatie van de link naar de resultaten van het onderzoek!!