Hoewel de tevredenheid van werknemers over het algemeen daalt, zijn zij het meest content bij ict-dienstverlener Sogeti. Dat zeggen onderzoekers van zakenblad Incompany. Volgens de analisten heeft de werkgever het vooral goed gedaan door in economisch slechte tijden goed met het personeel te communiceren. Desondanks zouden ict’ers over het algemeen wel minder naar hun zin hebben op het werk.
Incompany vroeg ongeveer 6.500 werknemers van 135 verschillende organisaties naar hun tevredenheid op het werk. Er werden vragen gesteld over de functie, arbeidsvoorwaarden, carrièreperspectief en bedrijfscultuur.
Uit de antwoorden blijkt dat medewerkers minder positief zijn over hun bedrijf dan in voorgaande jaren. Naast banken, zakelijke dienstverleners en mediabedrijven zou de tevredenheid vooral in de ict gedaald zijn. ‘De grote onzekerheid over de toekomst zorgt ervoor dat de kloof tussen de werkvloer en directies groeit’, zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. ‘Bij veel verliezende bedrijven zie je schrijnend lage rapportcijfers voor de transparantie, flexibiliteit en waardering die werknemers ervaren.’
Offers
Wat die transparantie betreft, zou Sogeti van alle onderzochte ict-werkgevers het best uit de bus komen. Volgens Gerhardus komt dat door het ‘samen-uit-samen-thuis-model’ van de werkgever. Sogeti’s chief financial officer Ronald Spaans legt uit: ‘We hebben meteen duidelijk gemaakt dat we er alles aan zouden doen om samen de recessie door te komen, maar we hebben ook offers gevraagd van de medewerkers. De communicatie met de medewerkers is open en transparant verlopen.’
De dienstverlener liet aan het begin van dit jaar weten voor ongeveer 3 procent van het personeel geen werk te hebben, maar niet over te willen gaan tot ontslagen. Spaans: ‘Dat je het enige grote ict-bedrijf bent dat niet heeft gereorganiseerd, geeft vertrouwen en is iets om trots op te zijn.’
Niet alleen de onderzoekers van Incompany concluderen dat de werknemerstevredenheid gedaald is. Iets soortgelijks blijkt uit onderzoek van adviesbureau Integron. Volgens die gegevens zijn de ict’ers, vergeleken met personeel uit andere sectoren, nog altijd een van de meest tevreden werknemers. Zij zouden echter wel iets minder content zijn dan een jaar geleden.
Hulde voor het beleid van Sogeti. Als ik het me goed herinner heeft Sogeti een potje met reserves, wat ze kunnen gebruiken in tijden van recessie. Zelfs als er tot een jaar lang geen inkomsten binnenkomen, zouden ze nog steeds iedereen elke maand uit kunnen betalen. Zo’n beleid heb ik nooit bij een andere detacheerder meegemaakt.
Daar plukken ze nu in ieder geval de vruchten van. Geen enkele werknemer hoeft op korte termijn voor zijn baan te vrezen, en ik vermoed dat er ook niemand heeft moeten vertrekken als de economie straks weer aantrekt. Bijkomend voordeel is dat ze hiermee ook de middelen hebben om te kunnen investeren in de werknemers die op de bank zitten, door deze verloren tijd te gebruiken voor studie. Zo zullen zij straks in het voordeel zijn als de markt aantrekt. Er hoeft geen nieuw personeel aangenomen te worden en je weet dus precies wie je in huis hebt. Als klap op de vuurpijl is het gemiddelde kennisniveau van het bedrijf nog hoger geworden dan deze al was.
Al met al denk ik dat dit bedrijf er straks alleen maar beter uit zal komen als de vraag naar interim professionals weer toeneemt.