Kroll Ontrack, aanbieder van Ontrack Data Recovery-oplossingen, stelt dat menselijke fouten verantwoordelijk zijn voor een toename in het aantal data recovery-aanvragen. Ontrack Data Recovery-experts wijten deze tendens aan steeds complexere opslagsystemen terwijl resources om apparatuur te vervangen, IT-personeel te trainen of een optimaal personeelsniveau te onderhouden, verminderen.
Hoewel geavanceerde storage-oplossingen zoals virtualisatie en cloud computing bedrijven opslagoptimalisatie bieden, staan menselijke processen nog steeds aan het begin van deze oplossingen. Dit bepaalt de uiteindelijke technologische prestaties", zegt Jaap Jan Visser, country manager Nederland bij Kroll Ontrack. "De complexiteit van deze systemen vereist meestal een steile leercurve. Nu er steeds minder uitgegeven wordt aan IT (6,9% minder in 2009 volgens Gartner, Inc.) komen menselijke fouten steeds vaker voor."
De meest voorkomende zakelijke voorvallen door menselijke fouten die Kroll Ontrack ziet, zijn:
– Verwijderen van de verkeerde drive. Bij het verwisselen van een kapotte disk in een RAID array wordt per ongeluk een goede verwijderd.
– Formatteren van een disk. Tijdens een server migratie wordt per ongeluk de verkeerde SAN LUN geformatteerd.
– Herstellen van corrupte/ oude back-up data. Een server met een belangrijke zakelijke database wordt per ongeluk verwijderd. Deze is daarna hersteld met een kapotte of incomplete back-up voordat men zich realiseert dat deze incorrect was.
– Opnieuw opbouwen van een slechte array. Nadat meerdere drives in een RAID array niet werken, wordt een poging gedaan de kapotte drives terug online te brengen en de configuratie opnieuw op te bouwen. Hierbij wordt de data op de array beschadigd of gecorrumpeerd.
– Verwijderen van data. Bestanden, volumes, virtuele machines of een SAN LUN worden per ongeluk verwijderd en er is geen back-up beschikbaar of deze is oud of beschadigd.
Voorbeelden van cases waarin door mensen fouten zijn gemaakt en de daaropvolgende data recovery door Kroll Ontrack:
– Een support beheerder vergat zijn replicatiesoftware uit te zetten voordat hij de volumes formatteerde op de primaire locatie. Helaas resulteerde deze fout in het overschrijven van de back-up.
– Een 10 drive RAID 5 storage-systeem had al drie maanden een kapotte harde schijf zonder dat dit bekend was. Toen een tweede schijf kapot ging, crashte de server waardoor alle data niet meer beschikbaar was. De klant belde Kroll Ontrack voordat hij probeerde de drives terug online te zetten en daarmee alle data zou beschadigen. Ontrack Data Recovery-ingenieurs bouwden de array opnieuw op waardoor een totale recovery mogelijk was.
– Een organisatie verwijderde per ongeluk tijdens een testproject alle 38 virtuele machines van twee array’s. Kroll Ontrack kon op afstand verbinding maken met het bedrijf en de verwijderde bestanden terughalen terwijl het tegelijkertijd de virtuele machines kopieerde naar een nieuwe array.
– Een bedrijf dat cloud computers verhuurt, koppelde per ongeluk een virtueel opslagvolume los in de cloud-omgeving. Dit is vergelijkbaar met het lostrekken van een kabel van een operationeel volume. Toen deze weer werd vastgekoppeld, berichtte Windows dat het volume lege ruimte was waardoor het niet kon worden gevonden. Door Kroll Ontrack’s eigen Remote Data RecoveryTM dienst te gebruiken konden Ontrack Data Recovery-ingenieurs het beschadigde cloud opslagvolume repareren. Hierdoor was het bedrijf in vier uur weer helemaal operationeel.
– Twintig VMFS volumes waren ‘quick initialized’ op een back-up server. Terwijl de virtuele machine en ESX servers bleven draaien, stopte de back-up server ermee. Het rebooten van de ESX bracht het gevaar van downtime en gegevensverlies. Kroll Ontrack kon de verwijderde virtuele disks herbouwen en 100 procent van de data terughalen binnen 24 uur.
Voor meer informatie over recovery van virtuele machines en RAID-systemen kijk op http://www.ontrackdatarecovery.nl/vmware-recovery/ en http://www.ontrackdatarecovery.nl/raid-recovery/