Grote bedrijven en overheden kiezen er steeds vaker voor om crm-systemen als webdienst af te nemen. Dat zegt Hans Brouwer, Benelux-directeur van Salesforce.com. De leverancier verwacht dat vooral de omzet uit abonnementen met grote bedrijven en overheden zal toenemen. Het bedrijf moet wel meer moeite doen om die klanten binnen te halen. ‘Voordat bedrijven definitief met een bepaalde leverancier in zee gaan, testen ze eerst de systemen van meerdere aanbieders.’
In de Benelux bestaat het klantenbestand van Salesforce.com nu nog voor tweederde uit middelgrote en kleine bedrijven en voor éénderde uit grote organisaties. Brouwer ziet steeds vaker grote bedrijven aankloppen om crm-als webdienst af te nemen en verwacht dat die trend zich doorzet.
De Beneluxdirecteur zegt, zonder aantallen of namen te noemen, dat steeds vaker overheidsinstellingen crm als webdienst afnemen. ‘Overheidinstellingen zijn van oorsprong wat conservatiever als het gaat om vernieuwingen. Maar ze moeten door de economische omstandigheden ook op zoek naar een verlaging van de kosten en een bedrijfsvoering die flexibel is.’
De uitbreiding van het aantal klanten bij overheidsinstellingen komt van twee kanten. Brouwer vertelt dat zijn verkoopteam vaker naar aanbestedingen kijkt en de banden aanhaalt met ict-dienstverleners en implementatiepartners die aanwezig zijn in de overheidsmarkt zoals Accenture, Capgemini en Deloitte.
Crisis
Brouwer zegt dat ook steeds vaker grote bedrijven aankloppen om crm-als webdienst af te nemen. Hij noemt grote bedrijven als KPN en TNT, die in het verleden een bijna monopolistische positie hadden of banken en verzekeraars. ‘Die bedrijven kijken nu kritisch naar de bedrijfsvoering. Het is niet meer ‘business as usual’. Grote bedrijven worden gedwongen om de kosten drastisch te verminderen.’ De directeur vervolgt: ‘Vaak is de ict-afdeling historisch gegroeid tot een behoorlijke omvang. Na de crisis vragen bedrijven zich af of ze dat allemaal binnenshuis moeten houden. De economische omstandigheden dwingen die bedrijven om keuzes te maken.’
De leverancier merkt dat klanten kritischer zijn. Voordat ze beslissen om met een leverancier in zee te gaan, worden systemen uitvoeriger getest. Zo testte afvalverwerker Van Gansewinkel ook een ander systeem voordat het definitief voor Salesforce koos. Uit een presentatie van de afvalverwerker blijkt dat het om Siebel crm on demand van Oracle gaat.
Salesforce is sinds vijf jaar actief in Nederland, België en Luxemburg. De leverancier heeft in die landen ongeveer duizend klanten. Wereldwijd heeft het bedrijf 68.000 klanten. Naast een crm-pakket als webdienst biedt het bedrijf via het web een ontwikkelplatform aan. De banken Fortis en ABN en hardwareleverancier Dell zijn grote klanten in de Benelux. Salesforce is, gemeten naar omzet, de derde grootste crm-leverancier ter wereld.