Ict-dienstverlener IBM en de Nederlandse transportbandenleverancier Vanderlande verzorgen de versnelde bagageafhandeling voor transferpassagiers op luchthaven Schiphol. Het verkorten van de tijd die nodig is voor transport van bagage van overstappende passagiers is essentieel voor de concurrentiepositie van Schiphol, vertelt Benelux Travel & Transport partner Hans Deijkers van IBM. Voor hem is de uitdaging dat de prestatie van de bestaande operationele systemen niet mogen lijden onder de uitbreiding en aanpassing.
Het project betreft onder meer de aanleg van een extra snelle transportband en alle benodigde ict, waardoor bagage sneller wordt verwerkt en met twintig kilometer per uur wordt vervoerd. Momenteel gebeurt dat met maximaal zes kilometer per uur. Voor het project hebben de twee dienstverleners met Schiphol contracten getekend ter waarde van ruim honderd miljoen euro, waarvan IBM 24,5 miljoen.
Vanderlande levert het bagagetransportsysteem en IBM de software, applicaties, middleware en verdere ict-infrastructuur van het bagagecontrolesysteem, licht Deijkers toe. De software wordt niet alleen gebruikt om de bagage naar de juiste aansluitende vlucht te verplaatsen. Hij zorgt er ook voor dat de juiste beslissingsregels worden toegepast en dat de systeemcapaciteit wordt geoptimaliseerd voor de piekgedreven activiteiten op de luchthaven. Het systeem is deels gebaseerd op technologie van Oracle.
Overstaptijd
Bij de inrichting van de ict-infrastructuur is de continue beschikbaarheid essentieel. 'Als het systeem ook maar één minuut stilligt, komt de hele dienstregeling van KLM in gevaar.' De infrastructuur wordt daarom volledig dubbel (redundant) aangelegd door virtualisatie. De leveranciers werken al enkele jaren samen bij de bagageafhandeling op Schiphol en op London Heathrow.
Veel transfervluchten landen 's ochtends op Schiphol en dan moet de bagage vaak binnen anderhalf uur naar andere vliegtuigen worden getransporteerd. 'De minimale overstaptijd wordt niet bepaald door de tijd die de klant nodig heeft om van de ene gate naar de andere te lopen. Het vervoer van zijn bagage is vaak de beperkende factor', vertelt Deijkers.